Je klanten kijken er vast en zeker naar uit: de solden! Bereid je e-mails en nieuwsbrieven goed voor zodat je klanten niet de enigen zijn die scoren. Met de juiste e-mailmarketing laat je jouw bedrijf letterlijk en figuurlijk renderen tijdens de solden.
Goed voorbereid richting solden
Koopjes, koopjes en nog eens koopjes. Daar draaien de solden om! Je kleerkast op voorhand uitmesten, beslissen welke schoenen nu écht aan vervanging toe zijn en een blik werpen op je spaarrekening ...Zij die in de solden 'op jacht gaan' komen meestal goed voorbereid aan de start. Als je actief bent in de retail of een eigen webshop hebt, laat je ook beter niets aan het toeval over. De solden zijn een uitgelezen kans om je eigen zaak in de kijker te zetten en hopelijk je omzet te verhogen.
Wie dat doeltreffend wil aanpakken, moet volop inzetten op e-mailmarketing. Want de solden zijn naast koopjes aanbieden ook: mails, mails en nog eens mails versturen. Al moet je ook niet gaan overdrijven. 😉
Zoek de juiste balans tussen frequentie en relevantie. Wij vertellen je hoe je e-mailmarketing tijdens de solden op een juiste manier inzet!
Mails die de aandacht niet trekken, worden in veel gevallen nooit geopend.
Alles begint met je onderwerpregel en design
Als je werk maakt van de inhoud van je nieuwsbrieven, moet je heel veel rekening houden met zowel de onderwerpregel als met het design van je mails. Doe je dat niet, dan is het kalf al verdronken! Wat zonde zou zijn.Maar het is effectief zo: mails die de aandacht niet trekken, worden in veel gevallen nooit geopend. Je moet het dus zo uniek en prikkelend mogelijk aanpakken. Want klanten worden tijdens de soldenperiode niet alleen om de oren geslagen met kortingen, maar ook met e-mails.
Als je doorheen het jaar al moet opvallen met je nieuwsbrieven, dan is het tijdens de solden helemaal alle hens aan dek! Hieronder alvast wat inspiratie, met de groeten van Flexmail. 🙂
Opvallende onderwerpregels
Om op te vallen in de inbox tijdens de drukke soldenperiode, moeten onderwerpregels straf en pakkend zijn. Val met de deur in huis!Gebruik onze how-to gids om de perfecte onderwerpregel te schrijven.
Hier zijn vijf ideeën voor onderwerpregels waarmee je de aandacht trekt:
🕒 Tik, tak, je exclusieve 50% korting verdwijnt snel!
Zowel de emoji als de bewoording creëren en gevoel van urgentie. "Haast je, straks ben je te laat", is je boodschap. Klanten moeten dus snel handelen. Hoe sneller ze je mail openen, hoe beter.Hallo 'NAAMKLANT', in deze mail zit jouw VIP-korting
Hiermee personaliseer je je mails. Door de voornaam van je klant in de onderwerpregel te vermelden en door het woord 'VIP-korting' te verwerken geef je je klant het gevoel dat het om een aanbieding op maat gaat.Ontgrendel jouw geheime bonusdeal – Alleen vandaag!
Met woorden als 'ontgrendel' en 'geheim' voeg je een element van mysterie en exclusiviteit toe, wat nieuwsgierigheid opwekt.Mis dit niet: jouw kans om te besparen op onze beste producten!
Deze onderwerpregel speelt in op de angst om iets te missen (FOMO). Wie er niet kan aan weerstaan zal je e-mail vliegensvlug openen.🎉 Feest met onze mega solden – Alles moet weg!
Hiermee trek je vast en zeker de aandacht: de emoji valt op, maar ook de directe boodschap over een grote uitverkoop. Dat willen klanten niet missen!Sterk design
Je hebt e-mails nodig die zowel in het oog als er tussenuit springen! In ons kenniscenter leggen we je alvast uit welk soort e-maildesign het best geschikt is voor elk type e-mailclients.Wie naar ontwerpvoorbeelden specifiek voor de solden zoekt, doet hieronder inspiratie op:
Bovenstaand voorbeeld toont hoe je opvalt maar tegelijk trouw blijft aan je huisstijl. Instacart windt er geen doekjes om en toont duidelijk welke korting je krijgt.
Tegelijk benadrukken ze nogmaals hoe gemakkelijk hun service is en hoe scherp hun levertijden wel niet zijn. Slim aangepakt!
Dit voorbeeld van Zapier toont niet alleen hoe je urgentie in je mails verwerkt, maar ook in wat voor lay-out je dit kan gieten.
De confetti geeft een feestelijk gevoel en de CTA-knop valt onmiddellijk op. Dit is trouwens een mooi voorbeeld van een mobile friendly e-mail.
Veritas houdt het kort en bondig. Je krijgt duidelijk te zien hoeveel korting je krijgt, gevolgd voor twee CTA's.
De hoeveelheid korting keert in de nieuwsbrief op verschillende plaatsen terug: in de tekst, op de afbeeldingen en op de actieknoppen. Zo zijn ze er bij Veritas zeker van dat de korting duidelijk zichtbaar is, ook als het mailprogramma de foto's niet standaard toont.
Ze maken ook van de kans gebruik om in hun promomails een deel van de collectie in de kijker te zetten. Je mag dus niet vergeten om mooie en aantrekkelijke foto's in je design te verwerken.
In de online versie van de nieuwsbrief zie je hoe Veritas nog veel meer kledij toont aan de ontvangers. Ze spelen duidelijk in op de klikratio.
Extra tip: wees mobielvriendelijk!
Een veelgemaakte fout die we helaas vaak tegenkomen, heeft met de mobielvriendelijkheid van mails te maken, of toch het gebrek ervan.Tegenwoordig lezen veel mensen e-mails (enkel) op hun smartphone. Zorg er daarom voor dat je boodschap er op het kleine scherm net zo goed uitziet én dat lezers gemakkelijk op CTA’s kunnen klikken. Hou ook je lettertype vrij groot.
Hiervoor heb je een responsive design nodig dat zich aanpast aan eender welk formaat. Je hoeft je dan nooit geen zorgen te maken of je mails goed leesbaar zijn of niet.
Verwerk kortingen in e-mails
Weten wanneer en hoe je e-mails en nieuwsbrieven gaat versturen, is belangrijk. Maar laat ons eerst beginnen met het over de inhoud van je mails tijdens de solden te hebben. Want dat is naast onderwerp en design ook belangrijk.Het is logisch dat je kortingen en promoties rechtsreeks gaat vermelden in je communicatie. Profijt doen? Daar heeft elke klant oren naar. Die mails zullen je klik- en conversieratio's verhogen. Laat maar komen!
Zo pak je dit het best aan:
- Gebruik opvallende en gepersonaliseerde onderwerpregels die meteen interesse wekken.
- Zorg voor een duidelijke en opvallende Call To Action (CTA) die opvalt en to the point is.
- Draai niet rond de pot en geef zéér duidelijk de waarde van de korting weer. Toon zowel percentages als de verminderde prijzen.
- Verwerk aantrekkelijke visuals die zowel je aanbieding als je merk in de verf zetten.
Over verf gesproken: ontdek hoe ze bij verfwinkel Colora Flexmail gebruiken om inspirerende en adviserende e-mails te versturen.
- Duik op voorhand in je statistieken en segmenteer je e-maillijst. Pas de inhoud aan op basis van de voorkeuren en het klikgedrag van je abonnees.
- Zet er beetje druk achter: koppel deadlines aan je promoties of maak duidelijk dat bepaalde afgeprijsde producten beperkt beschikbaar zijn.
- Laat klanten aan het woord die tevreden zijn over jou en je producten.
- Durf bijsturen! Implementeer A/B-tests om te bepalen welke stukken van je e-mail het best scoren en pas op basis daarvan toekomstige campagnes aan.
Niet te missen: 10 effectieve manieren om je publiek te segmenteren kan.
Gebruik jij een communicatieplan?
Nu we het eens zijn over de inhoud, is het tijd om werk te maken van het communiceren zelf. Dat laatste mag je nooit roekeloos of ondoordacht doen.Trust the process!Lees ook: wat is een contentstrategie en welke tips moet je onthouden?
Om chaos en stress te vermijden, werk je maar beter met een specifiek voor de solden uitgewerkt communicatieplan. Hierin noteer je welke actie je wanneer gaat doen en wat soort e-mails (of andere kanalen) je daarvoor nodig hebt. Je zal niet alleen betere resultaten halen, het zal ook makkelijker zijn om bij te sturen en inzichten te krijgen.
Het is belangrijk om de solden als een soort seizoen te zien, en niet enkel als éénmalige actie. Je moet zowel voor, tijdens als na de solden inzetten op e-mailmarketing.
Doe dit voorafgaand aan de solden:
Wek interesse op bij je klanten. Begin met het versturen van teasers die de aankomende aanbiedingen aankondigen. Of roep je klanten op om hun interesses aan te passen in hun account op je webshop. Die informatie kan je later gebruiken om gepersonaliseerde e-mails te versturen.Gebruik daarnaast zeker ook segmentatie en targeting. Je hebt namelijk klantdata nodig om gepersonaliseerde berichten te sturen naar verschillende segmenten of groepen. Denk aan loyale klanten of degenen die recent geïnteresseerd waren maar niets hebben gekocht.
In deze fase moet je uiteraard ook andere kanalen zoals sociale media en online advertenties inzetten. Daarmee versterk je je boodschap.
Doe dit tijdens de solden:
In deze fase moet het je doel zijn om de verkoop te stimuleren en om klanten naar je toe te lokken. De afgeprijsde bal ligt voor doel, je moet hem alleen nog binnentrappen.Je zal je e-mailfrequentie moeten verhogen. Daar vertellen we je zo dadelijk meer over! Als je meer mails de wereld in stuurt, dan moeten die mails ook helemaal afgestemd zijn op de soldenperiode. Nogmaals: verwerk kortingen en zet de inhoud op punt.
Tijdens de solden moet je zowel de statistieken van je webshop als van je e-mails in het oog houden. Wie klikt op wat? Kan je daarop anticiperen door nieuwe deals te versturen?
Doe dit na de solden:
Working 9 to 5, zingt Dolly Parton. Helaas geldt dat niet wat de nasleep van de solden betreft (en heel het jaar door hoegenaamd niet). 😧Zorg dat je een dankwoordje hebt klaarstaan. Klanten vinden het fijn om gewaardeerd te worden voor hun aankopen. Je kan tegelijk ook feedback vragen. Daar kan je uit leren voor de volgende soldenperiode!
Als je de cijfers van je nieuwsbrieven goed in de gaten hebt gehouden, kan je inzetten op follow-up deals en retargeting. Het is een manier om klanten kennis te laten maken met nieuwe producten waar ze mogelijks geïnteresseerd in zullen zijn.
Verhoog je e-mailfrequentie tijdens de solden
Als zelfstandig ondernemer optimaal scoren tijdens de solden, zal je alleen maar lukken als je meer mails durft sturen. Durven; inderdaad. Of je nu zelf je mails uitstuurt of hiervoor marketeers in huis hebt, de angst om als 'spammer' over te komen zit er dik in.Daarom willen we je geruststellen. Als je de verhoging van je emailfrequentie zorgvuldig en doordacht aanpakt, kan er in principe weinig mislopen. Doe het stap voor stap.
Het is de moeite waard, want tijdens de solden meer mails versturen, wil zeggen dat je:
- top of mind blijft.
- meer verkoopkansen creëert.
- gerichte marketingacties uitrolt.
Zo kom je niet als spammer over:
Verhoog de frequentie geleidelijk
Als je de frequentie van je e-mails wilt opvoeren, doe dit dan geleidelijk om klanten de tijd te geven zich aan te passen.Wie Flexmail gebruikt kan op een heel handige manier tracken hoe abonnees reageren op die extra mailtjes. Mocht er sprake zijn van overbelasting, kan je meteen bijsturen en de frequentie toch weer verlagen.
Analyseer de reactie op verhoogde e-mailfrequenties en pas aan waar nodig om overbelasting te voorkomen.
Abonnees segmenteren
Segmenteren, wie zijn best doet zal het leren! Door met mailinglijsten te werken, mail je veel gerichter. Je kan bijvoorbeeld extra mails sturen naar ontvangers die je mails vaak openen of naar een groep met een hogere klikratio.Leer segmenteren in Flexmail: Je eerste segmenten opbouwen
Ga stapje verder met mails personaliseren
Personalisatie gaat verder dan je klant begroeten met 'Hey Michiel'. Als je wil, kan je hier veel verder ingaan.Pas de inhoud van je nieuwsbrieven aan op eerdere aankopen, surfgedrag of door jou verzamelde demografische gegevens. Klanten zien zulke mails veel minder als spamberichten.
Het is niet fijn als abonnees zich uitschrijven, maar langs de andere kant bouw je op die manier een maillijst uit met contacten die je mails graag ontvangen.
Timing is belangrijk!
Op welke tijdstippen zijn je abonnees (meer) geneigd om je mails te openen? Achterhaal die piekmomenten. Want de timing van je e-mails kan een grote invloed hebben op de effectiviteit ervan.Om hier optimaal gebruik van te maken, bestaat er e-mail automation. Hiermee verstuur je mails op door jou bepaalde tijdstippen! Het proberen waard.
Wil je meer weten over automation? Bouw je customer journey dan uit met Flexmail workflows.
Laat je klant zelf beslissen
Nog een manier om alles behalve spammy over te komen: geef je klanten het laatste woord. Communiceer bij inschrijving meteen over de hoeveelheid mails die je zal versturen en geef ze de kans om hun communicatievoorkeuren aan te passen.Waar je ook duidelijk en transparant over moet zijn, is de mogelijkheid om je uit te schrijven van je e-mails.
Het is uiteraard niet fijn als abonnees zich uitschrijven, maar langs de andere kant bouw je op die manier wel een maillijst uit met contacten die je mails graag ontvangen.
Een uitschrijflink is in Flexmail altijd verplicht. Wanneer je ontvanger hierop klikt, komen ze via ons op je profielpagina terecht. Daar kunnen ze zich uitschrijven voor specifieke onderdelen of voor al je mails.
Gebruik een contentkalender
We hebben het al gehad over een communicatieplan voor de solden. In dat plan kan je een contentkalender toevoegen. Dankzij een contentstrategie creëer je een overzicht van welke producten en promoties je wanneer (en hoe) gaat uitsturen.Is jouw e-mailmarketing rond de solden al klaar?
We halen de titel van dit blogartikel er nog eens bij. Ben jij klaar voor de solden? Zijn je e-mails uitgewerkt?Als het antwoord 'ja' is, doe je er goed aan om je planning eens af te toetsen met de tips en tricks in dit artikel.
Is het bij jou nog een 'nee', dan heb je gelukkig nog eventjes tijd om in actie te schieten. Flexmail heeft alles in huis om je te helpen en te ondersteunen. Dat is evenveel waard als het koopje van je leven scoren! 😜
Klaar om Flexmail uit te proberen?
Ontwerp mails op maat van jouw behoeften, bereik je doelgroep en leer van de juiste resultaten.
Probeer het gratis