Volgens de Data & Marketing Association checken 99% van consumenten hun e-mail dagelijks. Aan e-mailmarketing doen is dan ook onontbeerlijk om je verkoop te boosten. Maar hoe kan je nu effectief e-mailadressen verzamelen?
Waarom is het de moeite waard om in te schrijven voor jouw nieuwsbrief?
Voordat je effectief begint met het verzamelen van nieuwe e-mailadressen, moet je eerst het nodige denkwerk doen. Waarom zouden mensen aan jou hun e-mailadres geven? Wat is de meerwaarde voor hen?Volgens onderzoek van McKinsey, spenderen we ongeveer 28% van de werkweek aan het lezen en beantwoorden van e-mails. Een goede lokker (ook wel eens lead magneet of incentive genoemd) biedt hen meteen meerwaarde en nodigt hen uit om zich in te schrijven.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan:
- Een kortingsbon of -code
- Een leuke quiz
- Een e-book, checklist of whitepaper
- Een mini cursus
- Een audit of gratis advies
- Gratis cadeau bij de eerste bestelling
- Leerrijke content bij DIY's bijvoorbeeld
Denk wel na over wat jouw ideale klant belangrijk/interessant vindt. Zo bied je een incentive waarvoor zij ook maar al te graag hun e-mailadres ruilen.
Zorg daarbij ook dat het duidelijk is dat ze hierna e-mailcommunicatie van jou zullen ontvangen. Waarover, en hoe vaak.
Maak maximaal gebruik van je website
Je website is meer dan een groepje pagina's die wat vertellen over jouw bedrijf.1. Plaats opt-in formulieren doorheen je website
De eerste plaats waarop je een nieuwsbrief formulier moet plaatsen is je homepagina. Maar bezoekers kunnen op verschillende pagina's binnenkomen, zoals op een blogpost of een productpagina.Vraag je af op welke pagina's het strategisch interessant kan zijn om naar hun e-mailadres te vragen. Wil je lezer op de hoogte blijven van nieuwe producten? Een melding krijgen wanneer er nieuwe blogartikels verschijnen? Eerder toegang krijgen tot nieuwe collecties?
2. Voeg call to actions toe aan je blogartikels
Heb je een blog of pagina waarop je regelmatig nieuwe content plaatst? Voeg dan een call to action (CTA) toe aan iedere afzonderlijke blogpost. Deze kan doorlinken naar een landing page waarop je bezoekers vraagt om in te schrijven. Of je zou onderaan je artikel meteen een opt-in formulier met incentive kunnen plaatsen.3. Gebruik een aankondigingsbalk bovenaan je website om je incentive te promoten
Een meldingsbalk bovenaan je website springt meteen in het oog, en is de ideale plaats om je incentive extra in de ver te zetten. Aangezien de balk bovenaan elke pagina staat, maakt het dus niet uit hoe je bezoeker op je website terechtkomt. Je linkt die balk naar je opt-in formulier of landing page.Gratis E-mailmarketing Masterclass
Ontdek doorheen 5 modules hoe je e-mailcampagnes opzet waarmee je elke keer je doel behaalt.
Start vandaag4. Gebruik pop-ups, maar let op dat je hen niet stoort
Timing is alles. Je wil je bezoeker niet storen met pop-ups wanneer ze nog maar een paar seconden een indruk proberen te krijgen van wat jij te bieden hebt.Denk na over het moment waarop de kans op een inschrijving het hoogst is. En wacht ALTIJD tot je zeker weet dat je bezoeker zijn "taak" voltooid heeft op je website. Bijvoorbeeld wanneer hij na het scrollen het einde van je pagina heeft bereikt.
5. Kijk je algemene voorwaarden na en schrijf je klanten in
Volgens GDPR heb je het recht om je klanten op de hoogte te houden van belangrijke informatie. De voorwaarde is natuurlijk dat je hen hierover correct geïnformeerd hebt.6. Bied verschillende soorten incentives aan om je bezoekers in groepen op te delen
Niet al je bezoekers gaan meteen in exact hetzelfde geïnteresseerd zijn. Sommigen kennen je bedrijf misschien al heel goed, anderen zijn nog verschillende oplossingen of concurrenten aan het vergelijken.Je kan overwegen om verschillende soorten incentives aan te bieden voor die verschillende doelgroepen. Op basis van de gekozen incentive, kan je dan achteraf ook andere mails gaan sturen.
Denk bijvoorbeeld aan een interieurwinkel. Sommige mensen zijn nog verschillende bouwmaterialen aan het verkennen, anderen zijn al concreet bezig met verfkeuze. Je kan aan de hand van verschillende soorten e-books toch in die aparte noden gaan voorzien.
Door je lijst te segmenteren kan je meer nieuwe e-mailadressen aantrekken, maar ook gerichte campagnes versturen. En dat zorgt dan weer voor betere open ratio's, meer klik naar je website, en uiteindelijk meer verkopen!
7. Bied exclusieve content aan bij speciale periodes
De feestdagen en soldenperiode zijn waarschijnlijk momenten waarop jouw bedrijf gouden zaken doet. In die piekperiodes moet je zeker proberen om zoveel mogelijk websitebezoekers om te zetten in contacten voor je mailinglijst. Denk hierbij aan exclusieve kortingscodes voor mensen die zich inschrijven, eerder toegang tot de sale, een limited edition product, ...Eigenlijk is het heel simpel: maak het voor je contacten de moeite om zich in te schrijven. Ze krijgen namelijk eerder of exclusief toegang tot unieke voordelen.
8. Denk na over content upgrades
Anders dan je incentive kan je door enkele slimme stukjes content ook nieuwe inschrijvingen verzamelen. Stel je voor dat je bezoeker net een interessant blogartikel gelezen heeft. Hij is op dat moment geëngageerd. Kan je verder breien op dat artikel door er nog een exclusiever stuk content aan te linken? Denk bijvoorbeeld aan het volgende:"Vond je ons artikel over het verzamelen van nieuwe contacten interessant? Verhoog je kansen op succes met onze gratis checklist voor het perfecte opt-informulier."
Heb je al een blog? Voorzie dan zeker een content upgrade voor de 5 blog posts die jou het meeste verkeer bezorgen. Die info vind je in je Google Analytics.
Zet social media in om e-mailadressen te genereren
Social media en e-mailmarketing worden nog interessanter als je beide media kan combineren.9. Plaats een call to action op je Facebook pagina
Als je een bedrijfspagina hebt op Facebook, dan kan je kiezen uit verschillende call to actions, met daarop een link naar keuze. Voeg een call to action toe naar je pagina. Zo kunnen je Facebook bezoekers zich ook inschrijven voor je nieuwsbrief.Daarnaast kan je je incentive ook posten in Facebook groepen en posts. Deel af en toe een highlight uit je nieuwsbrief en nodig mensen uit om zich ook in te schrijven.
10. Plaats deelknoppen op je landing page
Bied een mogelijkheid om je abonnees en bezoekers ook je incentive met hun netwerk te laten delen. Als zij geïnteresseerd zijn in jouw aanbod, dan kennen ze waarschijnlijk mensen met dezelfde interesses.11. Promoot je landing page en incentive via een link in je Instagram bio
In je Instagram bio heb je de mogelijkheid om te linken naar een website. Link hier niet naar je homepagina, maar naar je landing page met inschrijfformulier. Promoot daarnaast regelmatig je incentive via Instagram posts en stories. Ook wedstrijden zijn een ideale manier om nieuwe abonnees aan te trekken.12. Deel je blogartikels op social media
Als je onze tips van hierboven gevolgd hebt, vraag je in je blogartikels ook aan lezers om zich in te schrijven. Maar dan moet je uiteraard ook nieuwe lezers voor je blogartikels krijgen. Deel je artikels dus maximaal op social media.Ook offline kan je nieuwsbrief abonnees verzamelen
Online een publiek opbouwen kost tijd. Maar als je ook over een fysieke locatie beschikt of je klanten fysiek spreekt, moet je je innerlijke verkoper bovenhalen.13. Verzamel inschrijvingen bij het afrekenen
Heb je een winkel? Vraag je klanten tijdens het afrekenen of ze zich ook willen inschrijven via de nieuwsbrief. Nog overtuigender: hang daar meteen een korting aan vast.14. Verzamel e-mailadressen op events
Netwerkevenementen en beurzen brengen je op korte tijd in contact met heel veel mensen. Misschien zijn ze nog niet klaar voor een aankoop, maar willen ze wel op de hoogte blijven van je aanbod.Kan je ergens een presentatie geven (in een digitale webinar bijvoorbeeld), vraag je deelnemers dan zeker ook om zich in te schrijven.
Klaar om Flexmail uit te proberen?
Ontwerp mails op maat van jouw behoeften, bereik je doelgroep en leer van de juiste resultaten.
Probeer het gratis