We zouden je hier opnieuw kunnen vertellen dat je maar één kans hebt op een eerste indruk. En dat e-mailmarketing je kan helpen om je product te lanceren. Maar dat weet je al allemaal.
In dit artikel delen we wat volgens ons de elementen zijn van sterke lanceringse-mail, hoe je een logisch scenario opbouwt voor de dagen rond je lancering en wat je kan leren van enkele voorbeelden. Klaar voor? Dan duiken we er meteen in!
In dit artikel delen we wat volgens ons de elementen zijn van sterke lanceringse-mail, hoe je een logisch scenario opbouwt voor de dagen rond je lancering en wat je kan leren van enkele voorbeelden. Klaar voor? Dan duiken we er meteen in!
Anatomie van sterke product launch e-mails
Of je nu een nieuwe product, service, webinar of training verkoopt, om te kunnen slagen moet je je lancering goed in de markt kunnen zetten. Dus laten we starten met de basis elementen die elke goede lanceringsmail bevat.1. Ga voor een onmiddellijk herkenbare branding en design
Bij een nieuwe lancering wil je eventueel kunnen leunen op een reeds bestaand gevoel van vertrouwen en herkenbaarheid bij je ontvangers. Dat gaat dan over kleuren, vormen, stijl, lettertypes en logo’s. Trek dus de stijlen van je website door en zorg ervoor dat je lezer onmiddellijk ziet van wie je mail komt.Daarnaast wil je ook een specifieke stijl voor je product kiezen - en doortrekken. En die moet aansluiten bij je algemene branding. Als je bedrijf bijvoorbeeld kiest voor een elegant, minimalistisch design, dan verwacht je lezer hetzelfde gevoel te krijgen bij je nieuwe product.
Trek die branding echt door, van je afbeeldingen en buttons tot de linkkleuren in je tekst.
2. Schrijf een killer introductie (met personalisatie)
Je moet je product verkopen. Dat betekent dat je precies moet weten welk probleem je ermee oplost, wat er in het hoofd van je mogelijke klant gebeurt, en met welke bewoordingen hij of zij over jouw oplossing zou praten.Wat moet er in de body van je mail staan:
- Het issue of probleem dat jouw product oplost
- Het grote voordeel van jouw product of dienst, of wat je precies uit je opleiding gaat halen
- Details of eigenschappen over je product, zoals leveringsinfo, datums, zaken die inbegrepen zijn, ….
- Hoe men je product in gebruik kan nemen of een exemplaar of plaatsje kan verzekeren
- Informatie over hoe lang je iets kan gebruiken, wat je er precies uit gaat halen
- Informatie over communicatie en support
Naast het gebruiken van de voornaam, kan je eventueel ook werken met:
- De manier waarop ze in je database terechtgekomen zijn
- Eerdere aankopen
- Specifieke topics waarvoor ze eerder interesse getoond hebben.
Voor een succesvolle productlancering heb je meer nodig dan gewoon een mailtje. Om je te helpen, hebben we voor jou een gratis Product launch kit samengesteld. Hierin vind je een volledig draaiboek, invulbladen en alles wat je nodig hebt om je de juiste bewoordingen te kiezen en je lancering voor te bereiden.
Download hier jouw gratis exemplaar
Download hier jouw gratis exemplaar
3. Voorzie visuele ondersteuning om je lancering extra in de verf te zetten
Mensen kennen je product of dienst nog niet en de drempel kan iets groter zijn om tot beslissen over te gaan. Ze willen dan ook heel graag zo duidelijk mogelijk zien hoe hun nieuwe ervaring eruit zou kunnen zien. Het helpt hen een goed beeld te vormen en over de streep te trekken.Enkele voorbeelden hoe je dat zou kunnen inzetten:
- How-to video’s en tutorials
- Productafbeeldingen of gif’s
- Teasers en inkijkexemplaren (denk aan een hoofdstuk of inhoudstabel van een nieuw boek)
- Reviews van mensen die je product al testten of van vorige edities
4. Sluit je mail af met een killer call to action en onderwerp
Is je mail overtuigend genoeg, dan wil je lezer natuurlijk wat gaan doen. Belangrijk is dat je enthousiasme opwekt en specifiek bent. Creëer een duidelijk verwachtingspatroon door:- In te spelen op noden of verwachtingen van je klant
- Concreet te zijn: wanneer lanceer je? Zijn de plaatsen beperkt? Wat kan je vermelden?
- Waar gaat de link naartoe? Wat gebeurt er op de volgende pagina?
Stippel een duidelijk scenario uit
Jouw lancering hanteert misschien meer dan 4 mails. Maar wat je ook gaat lanceren, dit zijn de 4 mails die elke mijlpaal in je communicatie zouden moeten inluiden:- Eerste aankondiging van je nieuwe product of dienst (eventueel met een optie om te reserveren of testen)
- Lanceringsdag communicatie
- Antwoorden op veelgestelde vragen, tips om gebruik aan te wakkeren
- Laatste kans e-mail (openen reguliere tickets, laatste kans op gereduceerd tarief, laatste vrije plaatsen etc)
- Mensen motiveren tot aanwezigheid of gebruik
Fase 1: aankondigingen, teasers en preorders
Om anticipatie op te bouwen voorzie je een voorproevertje. Hoe die mail er precies gaat uitzien, hangt af van de strategie die je hebt gekozen. Enkele opties:- Een aankondiging specifiek om een tip van de sluier op te lichten, eventueel met een mogelijkheid om interesse al aan te geven.
- Contacten al eerder toegang geven via een gratis aanbieding, webinar of challenge, die daarna naar je betalend product kan leiden. Het geeft je ontvangers al een voorproefje van je value. Super interessant om een betalende training, boek of webinar te verkopen.
- De mogelijkheid om al een preorder te doen.
Fase 2: communicatie op lanceringsdag
Vandaag open je je (virtuele) deuren. Je contacten kunnen eindelijk kopen of hun plaatsje bemachtigen. Je e-mailcommunicatie heeft dus als doel om hen enthousiast te maken en vertrouwen te geven in jou.Jouw meerwaarde moet dus volop in de verf staan. Zit je copy goed in elkaar, dan hebben je ontvangers een duidelijk beeld van hoe jouw product of dienst hun werk of leven positief gaat veranderen of wat ze van jou gaan leren. Zorg dus zoals altijd voor:
- Een sterke intro
- Speel in op voordelen en meerwaarde
- Geef gedetailleerde info over product, eigenschappen, en andere belangrijke info
- Sterke visuals en call to actions die je boodschap ondersteunen
Fase 3: twijfelaars over de streep trekken
Veel mensen hebben wat meer tijd nodig. Ze willen je product overwegen, andere mensen het zien gebruiken. Misschien vragen ze zich af of jouw aanbod echt iets voor hen is.Mogelijke soort vragen:
- “Zal dit voor mij werken als…” ik een beginner ben, niet veel technische kennis heb, daar nog nooit geweest ben etc.
- “Wat als…” ik nog geen bedrijf heb, in een ander land woon, etc.
- “Ik maak me zorgen dat…” ik er niet genoeg tijd voor ga hebben, ik de investering ga kunnen terugverdienen etc.
Het opent ook de mogelijkheid om hierover met jou in contact te treden. Moedig hen aan om je te contacteren en hun vragen te stellen.
Fase 4: laatste kans
Deze fase ga je enkel in als je voorraad of plaatsen beperkt is/zijn. Geen zorgen, veel mensen wachten tot het allerlaatste moment om te beslissen.Gebruik de laatste kans e-mail om een duidelijk beeld te scheppen van wat men gaat missen als ze NU niet tot actie overgaan. Ga dieper in op social proof en laat zoveel mogelijk je product zien. Is dat product een evenement, dan kan je bijvoorbeeld inspelen op de highlights van je line-up. Ook de deadline moet superduidelijk aanwezig zijn, zowel in je mail als in je onderwerp.
Fase 5: aanwezigheid of gebruik aanmoedigen
Nu je je bestellingen binnen hebt, moet je nog zorgen voor service. Je wil dat mensen ook effectief komen opdagen voor je event of je product in gebruik gaan nemen. Stel je hen tevreden, dan zijn zij namelijk een geweldige vijver om je volgende editie of product aan te verkopen. Zij kennen immers jouw meerwaarde al, en je hebt al veel informatie over hun gegevens en interesses.Je focus ligt hier op informeren. Denk aan tips rond het gebruik van je product, andere blogartikels, webinars, en praktische informatie.
Hoe je je fases en mails ook indeelt, onthou dat jij misschien helemaal enthousiast bent over je nieuwe product, maar je doelpubliek weet er nog helemaal niks over. Jouw taak is dan ook om het te enthousiasmeren en de juiste informatie uit te kiezen om hen de meerwaarde ook te laten inzien. Alles om hen te doen zeggen: “He, dat is precies wat ik nodig had!” Doe dus je sales-pet op en kruip in je pen.
Wil je je boodschap nog overtuigender maken? Vergeet dan zeker niet jouw gratis exemplaar van de product launch kit en stel zelf je draaiboek en taalgebruik op punt.
Klaar om Flexmail uit te proberen?
Ontwerp mails op maat van jouw behoeften, bereik je doelgroep en leer van de juiste resultaten.
Probeer het gratis