Jij wil je klantenbestand uitbreiden en meer conversies binnenhalen. Maar potentiële klanten moeten over een initiële drempel vooraleer ze tot hun allereerste aankoop bij jou overgaan. Promo's zijn dus het ideale middel om twijfelaars over de streep te trekken.
Wist je dat 76% van consumenten reeds kocht naar aanleiding van een promotie e-mail en dat 86% van de klanten maandelijks promotiemails zou willen ontvangen? Reden genoeg dus om te kijken hoe je zelf promo campagnes kan inzetten voor jouw brand.
Wist je dat 76% van consumenten reeds kocht naar aanleiding van een promotie e-mail en dat 86% van de klanten maandelijks promotiemails zou willen ontvangen? Reden genoeg dus om te kijken hoe je zelf promo campagnes kan inzetten voor jouw brand.
Wanneer verstuur je promocampagnes?
Wil je doeltreffende promotiemails verzenden, dan ga je de aandacht van je contacten moeten trekken, deze aandacht zien vast te houden en je contacten vervolgens zien te overtuigen dat jouw promo waardevol genoeg is om actie te ondernemen. Dit is zeer veel om te doen in een korte e-mail, zeker als je geen getrainde copywriter bent, maar het is wel mogelijk. En wij gaan je daarbij helpen.Idealiter start je bij het opmaken van je strategie vanuit je customer journey. Want als je het traject van je klant kent VOOR hij koopt, dan kan jij je communicatie daar veel beter op afstemmen. Alleen zo weet je wie je contacten zijn, wat ze verwachten, waarom ze twijfelen en wat ze nodig hebben om uiteindelijk een aankoop te willen doen.
Wanneer je je contacten kent, kan je ze ook beter begeleiden om de verschillende stappen uit de marketing funnel te doorlopen en tot een effectieve aankoop te komen.
Awareness
Een prospect leert je kennen of komt opnieuw met jou in contact. Jouw doel? Opvallen en hem ertoe aanzetten om meer te weten te willen komen.Engagement
Probeer hen een eerste actie te laten doen: een whitepaper downloaden, doorklikken naar een artikel.Consideration
Je prospect overweegt zijn opties en vergelijkt met eventuele concurrenten. Vertel waarom jij de betere keuze bent.Conversion
Hier gaat je prospect in op je promotie en doet hij een aankoop. Zorg ervoor dat de te volgen stappen eenvoudig zijn zodat hij niet alsnog afhaakt.Loyalty
Je hebt het vertrouwen gewonnen. Hier ligt een kans om je nieuwe klant meerdere aankopen te laten doen.Advocacy
Wanneer je contact volledig overtuigd is en de cyclus verschillende keren doorlopen heeft, zal hij je ook gaan aanraden aan anderen.Je promo's vallen dus idealiter binnen tijdens de consideratie fase. Het kan net dat laatste duwtje in de rug zijn dat je potentiële klant nodig heeft.
Soorten promotie e-mails
Start eerst met je doel: Wil je hen een aankoop laten doen? Of moet je doelgroep een onboarding doorlopen? En welk soort promo kan daarbij helpen?Neem er ook je contentkalender bij. Hierin verzamel je alle belangrijke momenten en mogelijke inhakers die je wil inzetten.
Hieronder vind je een aantal voorbeelden en type momenten om je inspiratie te laten vloeien en zelf aan de slag te kunnen gaan. Per voorbeeld delen we onze inzichten en tips voor jou mails. Laten we erin vliegen!
1. Feestdagen en speciale momenten
Dit zijn waarschijnlijk de eerste promotie e-mails waar je aan denkt. In dit voorbeeld wordt Thanksgiving gebruikt. Via deze app kan je je thanksgiving speech laten maken. Laten we even dieper ingaan op de verschillende onderdelen van deze mail.Onderwerp: Het onderwerp geeft meteen de output weer: jouw thanksgiving speech. Het onderwerp is niet te lang, waardoor het op alle toestellen volledig leesbaar blijft. De emoji zorgt ervoor dat de mail moet opvallen in de inbox. Occasioneel emoji's gebruiken heeft weinig tot geen negatieve impact op de spamfilters en kunnen specifieke mails in het oog laten springen.
Content en lay-out: Het bericht is kort en bondig opgesteld en ze hebben gebruik gemaakt van de omgekeerde piramide, waardoor het oog automatisch naar de call to action wordt geleid.
De content zelf is kort en leuk om te lezen. Merk zeker ook op dat nergens in de mail zo goed als nergens ”wij” of “ons” voorkomt.
CTA: De knop is duidelijk zichtbaar en valt op door de blauwe kleur op de witte achtergrond. De tekst die ze gebruikt hebben is niet te lang, maar wel heel duidelijk. Je weet precies wat er gaat gebeuren als je klikt. Meer tips over doeltreffende call to actions vind je hier.
2. Exclusieve deals
Exclusieve deals kan je verzenden naar een selecte groep contacten. Zo zou je je nieuwsbrief abonnees eerder toegang kunnen geven tot exclusieve deals (meer keuze voor hen, en een extra reden om in te schrijven voor je nieuwsbrief!).Everlywell heeft er zelfs een product van gemaakt:
Onderwerp: Exclusiviteit werkt altijd goed. Mensen zijn bang om iets mis te lopen. Emoji's, cijfers, percentages hadden dit onderwerp eventueel nog meer zichtbaar kunnen maken in de inbox. Twijfel je of dat voor jou zou kunnen werken? Zet dan een simpele AB test op!
Bericht: De tekst is kort en bondig geschreven. En heeft één doel. Een lezer weet precies wat er van hem wordt verwacht.
Kijk ook naar de kleuren die ze gebruiken. Ze beperken zich tot 2 kleuren, namelijk rood en groen. Het groen van de knop is bovendien ook hetzelfde groen als hun logo.
Afbeelding: Bovenaan het bericht starten ze met hun logo. Dit zorgt voor herkenbaarheid en vertrouwen.
Ze hebben een goede verhouding tussen afbeelding en tekst. Hierdoor zal het bericht ook duidelijk zijn wanneer de afbeeldingen niet gedownload worden. Je kan je wel afvragen of de titel duidelijk genoeg is. De afbeelding duwt namelijk de rest van de copy naar beneden.
CTA: De knop heeft een duidelijke tekst. Je weet wat je te wachten staat wanneer je hierop klikt, namelijk je inschrijven. Een “lees meer” knop zou in dit geval niet aanzetten tot actie en niets vertellen over wat er volgt.
3. Giveaways
Iedereen wilt wel iets gratis krijgen. Een ideale manier dus om hier promomails voor te maken. Op social media kom je de ene giveaway na de andere tegen. Je kan de twee dus perfect combineren. Stuur een mail naar je contacten zodat ze naar je social media kanaal gaan om mee te doen aan de giveaway. Je bereikt meer contacten via beide kanalen en je wijst hen de weg naar jouw andere kanalen. Win-win dus.In onderstaand voorbeeld zie je hoe je dit kan doen.
Onderwerp: Het onderwerp is vrij kort. Hier is op zich niets mis mee, maar je zorgt er best wel voor dat je bericht opvalt tussen de rest.
Gebruik ook de preheader om je onderwerp extra kracht bij te zetten of meer info te geven.
Inhoud en lay-out: In het bericht hebben ze gewerkt met slechts enkele kleuren. Dit maakt het bericht aantrekkelijker en duidelijker.
De tekst die ze gebruikt hebben is vrij beperkt. De boodschap is echter wel duidelijk gemaakt door de titel, maar deze werd als afbeelding toegevoegd aan het bericht, net zoals de CTA, waardoor het geen echte knop meer is. Het volledige bericht is dus 1 enkele afbeelding. Open je het bericht zonder de afbeeldingen, dan krijg je enkel de uitschrijflink te zien.
Om iets te winnen bij deze giveaway is het de bedoeling om een emoji te plaatsen onder hun laatste post. Alleen is deze boodschap niet echt duidelijk, aangezien ze het als kleine tekst net boven de knop geplaatst hebben.
Afbeeldingen: Wanneer je de mail op deze manier binnenkrijgt, oogt deze dus heel mooi. Maar in de realiteit gebeurd het wel eens dat afbeeldingen niet automatisch gedownload worden. Hierdoor gaat er van dit bericht nog maar weinig overblijven en de boodschap is dan ook helemaal niet meer duidelijk.
Zorg dus voor een goede verhouding tekst en afbeelding zodat je boodschap ook duidelijk wordt zonder de afbeeldingen.
CTA: De knop geeft duidelijk aan wat je kan verwachten als je hierop klikt. Je gaat namelijk naar hun instagram account, waar je vervolgens kan deelnemen aan de wedstrijd. De knop zou echter wel wat meer mogen opvallen. De kleuren van de knop en de achtergrond lijken op elkaar waardoor de knop er niet uitspringt en hiermee ook minder uitnodigend is om op te klikken.
4. Limited time offers
Aanbiedingen zijn meestal beperkt in de tijd. Wil je een aanbieding slechts korte tijd aanbieden, dan is het eens zo belangrijk om op te vallen. Dit begint bij het onderwerp. Zorg ervoor dat je opvalt en gebruik zeker de preheader om je onderwerp extra in de verf te zetten. Daarnaast moet een duidelijk bericht en opvallende afbeelding ervoor zorgen dat je contact ook effectief ingaat op de aanbieding.Onderwerp: Het onderwerp is ook in dit voorbeeld vrij kort. Het geeft wel aan dat het om iets tijdelijk gaat, maar je weet niet precies wat. Het is ook niet heel duidelijk gemaakt dat het om een aanbieding gaat. Komt de FOMO dan ook wel echt tot zijn recht?
Wees zo duidelijk mogelijk: Geef aan dat de actie heel tijdelijk is, wanneer het afloopt, wat je precies in de aanbieding zet en om hoe veel korting het gaat. Mensen hoeven dan zelfs je mail niet te openen en kunnen gewoon naar je website surfen.
Content: De boodschap die ze hier geven is kort en bondig maar geeft alles aan wat nodig is, namelijk het aanbieden van de korting. Het maakt bovendien ook duidelijk dat het een tijdelijke actie is en je dus snel moet zijn, wil je hiervan profiteren.
Door een einddatum te plaatsen krijgt het contact bovendien een “FOMO” (Fear of missing out) gevoel waardoor hij nog sneller zal ingaan op de aanbieding om deze niet te mislopen.
Afbeelding: De afbeelding is heel goed gekozen in dit geval. Good Eggs is een bedrijf waarmee je online boodschappen kan doen van lokale producten. De afbeelding is een timer om aan te geven dat het tijdelijk is en dat je enkel vandaag een korting krijgt. Bovendien past de kooktimer ook bij hun product.
CTA: Hier hebben ze een duidelijke CTA gebruikt. Door de tekst weet je precies wat er gaat gebeuren. De knop had eventueel wel in een meer opvallende kleur mogen zijn zodat deze nog iets beter zou opvallen.
5. Productlanceringen
Een ander type van promo, zijn de product launches. Lanceer je een nieuw product of heb je nieuwigheden die je wilt laten tonen, dan zijn deze mails zeker interessant om te gebruiken in je communicatie. We hebben hier een voorbeeld genomen van Den. Zij verzenden een mail om aan te geven dat ze 2 nieuwe designs presenteren.We bekijken het bericht even van dichterbij:
Onderwerp: In dit onderwerp werd het woord “NEW” in hoofdletters geplaatst en de zin werd afgesloten met een “?!” . Hiermee zorg je dat je zin opvalt tussen de andere mails in de mailbox.
Het onderwerp vertelt bovendien ook duidelijk wat je in het bericht zal lezen.
Lay-out: Je ziet in het bericht verschillende kleurblokken terugkomen. Dit zorgt voor een betere leesbaarheid. Mensen die niet alles lezen kunnen zo toch snel alle info terugvinden.
Er zit bovendien ook een logische structuur in hun bericht. Bovenaan beginnen ze met een knop waar je kan zien hoe het er uit zal zien. Het tweede blok spreekt over de plannen van de nieuwe schuur en het laatste stuk geeft je de mogelijkheid om verder te klikken.
CTA: De knoppen hebben een andere kleur gekregen dan de achtergrond en een kleine schaduw werd toegevoegd aan de rand voor meer diepte om zo duidelijk te makan dat het een knop is. De teksten op de knoppen worden ook hier goed verwoord zodat je onmiddellijk weet wat er volgt wanneer je verderklikt. Gebruik altijd actieve taal in je knoppen. Een knop met “lees meer” zegt niets over wat er gaat volgen en zet niet aan tot actie.
6. Gratis content
Een ideale manier om de aandacht van je contacten te trekken en hen aan te zetten om naar je website te gaan, is om gratis content aan te bieden. Dit kan je doen via een welkomstmail, maar ook om je bestaande contacten een bedankje te geven voor hun vertrouwen.Onderwerp: Het onderwerp is in dit voorbeeld vrij simpel gehouden, maar vertelt wel wat je kan verwachten. Het gaat om een download en dat melden ze ook in het onderwerp. Het gaat hier om een gratis download: vermeld dat er zeker ook bij!
Inhoud: In dit bericht vind je weinig tekst, maar dat is hier ook niet nodig. Het is een bericht met een gratis download die je aangeboden wordt. Dit kan je gebruiken bij een nieuwe inschrijving op je nieuwsbrief bijvoorbeeld. In dat geval verwacht het contact ook niet méér dan een download link.
Afbeeldingen: De afbeelding is de cover van het e-book dat je kan downloaden. Het maakt het bericht aantrekkelijker en zorgt voor een betere verhouding tussen tekst en afbeelding. Wat dan weer goed is voor de afleverbaarheid.
Wanneer je afbeeldingen plaatst hou je er best rekening mee dat er geen noodzakelijke info in je afbeelding staat. Worden de afbeeldingen niet automatisch gedownload, dan mist het contact ook geen belangrijke info. In dit voorbeeld zal het voor het contact zelfs niet opvallen dat er een afbeelding was aangezien ze deze onderaan geplaatst hebben.
CTA: De CTA valt goed op door de oranje kleur op de zwarte achtergrond. Zij hebben in dit geval gekozen om de knop bovenaan te plaatsen in plaats van onderaan. Dit kan ervoor zorgen dat een contact niet verder naar onder scrolt om verder te lezen en stopt bij de knop. Alle belangrijke info staat bovenaan en is zichtbaar zonder scrollen.
Een andere manier om gratis content aan te bieden en je contact aan te zetten tot snelle actie, is door ze te limiteren in het aantal. In onderstaand voorbeeld zie je dat je kans kan maken om een gratis e-book te bemachtigen voor kinderen. Het aantal beschikbare boeken is echter beperkt tot 500, waardoor een contact geneigd zal zijn om snel te handelen.
Onderwerp: In dit onderwerp gebruiken ze hoofdletters om de aandacht te trekken.
De mail: Het bericht is vrij lang door de afbeeldingen. Ontvang je dit bericht op je mobiel toestel, dan zal je dus vrij veel moeten scrollen om tot aan de CTA te geraken.
Hierbij hou je best ook rekening met het feit dat Gmail bijvoorbeeld, het bericht mogelijk niet volledig zal tonen. Bij Gmail is de berichtgrootte beperkt tot 102 kb. Is je bericht groter, dan zal je op een link moeten klikken onderaan de mail, om het volledige bericht weer te geven.
Overweeg om de volledige info te gebruiken voor je achterliggende landing page als je die hebt. In de mail wil je vooral mensen aanmoedigen tot klikken. Ga je toch voor een lange mail, herhaal dan de Call to action, en bewaar hem niet voor helemaal het einde.
Afbeeldingen: Voor de afbeeldingen hebben ze gebruik gemaakt van de cover van hun boek en een stappenplan om deel te nemen aan de actie. Dit trekt niet alleen de aandacht, maar helpt je ook bij het winnen van je e-book.
Hierbij is het wel van belang dat je gebruik maakt van alt teksten omdat deze afbeeldingen je tekst verduidelijken. Met een goede alt tekst zorg je ervoor dat je je contact aanzet om de afbeeldingen ook effectief te downloaden.
7. “Verzonnen” gelegenheden
Er zijn dus mogelijkheden genoeg om je promo mails te maken. Je kan echter ook zelf een gelegenheid zoeken of zelfs verzinnen om een promo mail te verzenden.Kijk maar eens naar onderstaande voorbeelden.
Wat dacht je bijvoorbeeld van deze promo. Een matrassenwinkel gebruikt het omzetten van het uur als reden om een korting aan te bieden:
Je kan ook zelf een feestdag uitvinden. Het merk Crocs maakt van de maand oktober, Croctober. Als onderwerp gebruikten ze hier ook: Happy Croctober
Zoals je ziet moet het dus niet altijd een grote promotie zijn of een speciale feestdag. Je kan bijvoorbeeld ook video's aanbieden aan je contacten om je product beter te leren kennen, een whitepaper verzenden bij een inschrijving of een melding van nieuwe producten. Laat je creativiteit dus de vrije loop en wees origineel!
8. Black Friday en soldenperiodes
De meest voor de hand liggende momenten om kortingen in te zetten zijn natuurlijk op Black Friday en in de soldenperiodes. Weet dat je concurrenten waarschijnlijk hun frequentie verhogen en de inbox op dat moment een zeer concurrentiële omgeving is.Stuur jij maar één mail en je rechtstreekse concurrentie een pak meer? Dan blijft jouw merk waarschijnlijk niet hangen en loop je een pak potentiële verkopen mis. Je moet dus op zoek naar een goed evenwicht.
Hoe zorg je er dan voor dat jouw promo opvalt?
- Geef je abonnees exclusief eerder toegang tot je beste deals
- Verhoog je frequentie, maar zoek nuttige inhakers en redenen om te communiceren. Zoals verhoogde percentages of wanneer de deadline in de buurt komt.
- Combineer het met een sterke onderwerpregel
- Zorg dat je korting of aanbod onmiddellijk duidelijk is, via copy en design.
- Laat mensen precies weten hoe je promo wordt toegepast. Automatisch of hebben ze een code nodig? En welke dan?
CTA: Eens de lezer op de hoogte is van de promo, kan hij doorklikken op verschillende manieren. Bovenaan staat de navigatie van de website, zodat iemand die iets specifieks zoekt meteen de juiste producten kan zien.
Geen twijfelaar of ken je hun gamma nog niet? Dan proberen ze je over de streep te trekken door al verschillende producten onderaan in de mail op te nemen.
9. Als stap van je automation of onboarding
Een promo voor een specifieke dag kan je eenvoudig handmatig verzenden of inplannen op het moment dat je wilt dat het verzonden wordt. Maar voor een onboarding of een geschenk na een inschrijving op de nieuwsbrief bijvoorbeeld, wordt dit al wat ingewikkelder.Hiervoor zet je dus automation in. Hiermee spaar je jezelf werk uit en je contact is tevreden met zijn geschenk.
Automation voor promo e-mails werkt heel eenvoudig. Het enige wat je nodig hebt is een trigger en een actie die hierop volgt.
Wil je een campagne verzenden met een kortingsbon na het inschrijven op de nieuwsbrief? Dan is de trigger in dit geval de inschrijving op de nieuwsbrief en de campagne met de kortingsbon is dan de actie die hierop volgt.
Voor een onboarding kan de workflow uitgebreid worden. Je kan hier namelijk de verschillende onboarding mails in plaatsen en deze op vaste tijdstippen laten verzenden.
Aan de slag
Hoe start je nu zelf aan je promomails?- Bepaal hoe je promo eruit gaat zien: wat is doel en wie is je ideale doelpubliek
- Leg de focus op het ultieme voordeel voor je lezer
- Introduceer de promo meteen in je onderwerpregel
- Kijk na het samenstellen van je mail na of je promo, de deadline, je product en de call to action onmiddellijk zichtbaar is.
- Zorg dat je branding meteen herkenbaar is
- Wees beknopt en kies afbeeldingen die je boodschap versterken
- Denk na over de ideale frequentie en hoe je je content op kan splitsen
Klaar om Flexmail uit te proberen?
Ontwerp mails op maat van jouw behoeften, bereik je doelgroep en leer van de juiste resultaten.
Probeer het gratis