Afhankelijk van je sector en je bedrijf, kwam je tijdens de lockdown misschien enkele obstakels tegen. Het is duidelijk dat de huidige pandemie een enorme impact heeft op onze levenswijze. Niet enkel mensen moeten hun manier van leven en geldbesteding aanpassen, ook bedrijven hebben het moeilijk en moeten alle veranderingen tegelijkertijd bijbenen.
Impact van het coronavirus op je marketingstrategie
Misschien zag je je volledige marketingplan verloren gaan bij de lancering van de quarantainemaatregelen. Of misschien had je vroeger de luxe om niet te moeten denken aan online promotie omdat het meeste van je winst offline binnenkwam.Dan zijn deze tijden interessant voor je groei. Alle bedrijven - inclusief je concurrenten - staan voor dezelfde uitdagingen en proberen nog steeds uit te zoeken hoe hun marketinginspanningen zullen veranderen. Proactief zijn is nu de sleutel tot profiteren van dat momentum.
Wat je situatie ook is, het is belangrijk te beginnen aan je ‘genezingsstrategie’ en om je interactie met je publiek terug op gang te krijgen. Begin met uit te schrijven welke doelen je dit jaar nog wil bereiken en welke content je kan helpen die doelen te bereiken.
Hier zijn enkele tips om meer inzicht te krijgen in hoe het gaat met je klanten en wat zij hopen te zien.
Creëer enthousiasme voor wanneer ze je bedrijf terug kunnen binnenwandelen
In deze tijden is het essentieel om een bijzondere emotionele relatie op te bouwen met je klanten. Opnieuw menselijke interactie hebben is iets waar iedereen naar uitkijkt. Maak die visie dus waar voor hen. Dat kan je op verschillende manieren doen.- Hou ze up to date over wanneer je heropening is en hoe je hen wil ontvangen
- Introduceer een toekomstig evenement
- Maak een welkom-terug-video en informeer hen over nieuwe producten, promoties...
Denk eraan dat mensen nog steeds aarzelen. Duidelijke communicatie over welke maatregelen je neemt om iedereen veilig te houden, is heel belangrijk in deze fase.
Stel vragen en vraag feedback
Om je strategie waardevol te maken, probeer je het best te achterhalen wat je klanten denken en doen. Laat ze weten dat je om hen geeft. Stel ze vragen om kennis te vergaren en pas je segmenten aan waar nodig om je strategie te personaliseren.Enkele voorbeelden van wat je kan vragen:
- Heb je nieuwe interesses?
- Waarmee hield je je bezig?
- Wat zou je graag meer zien terugkomen in ons bedrijf?
- Wat zou je graag uitproberen?
- Zou je graag meer inkijk hebben in wat er achter de schermen van ons bedrijf gebeurt?
- Hoe kan ons bedrijf je steunen?
Deel waardevolle content
De meeste mensen, of zelfs iedereen, wil waardevolle en unieke informatie ontvangen. Waarom ze niet gewoon geven wat ze willen? Deel links naar how-to’s, interessante webinars, workshops en meer. Waardevolle links delen en (e-)workshops organiseren geeft klanten niet enkel het gevoel dat ze belangrijk voor je zijn, het creëert ook een stroom van online en offline connecties en sales.Deze ideeën trekken nieuwe mensen aan, maar vergeet ook je trouwe klanten niet te belonen. Toon hen je appreciatie tijdens en na COVID-tijden. Een bedanking om aan je te denken/je te steunen, een klein geschenk voor de volgende keer ze naar de winkel komen of je website bezoeken... zal hen laten voelen dat je ze apprecieert en dat ze belangrijk zijn voor je bedrijf.
Post-COVID start
Als je strategie er goed uitzag voor dit allemaal gebeurde, kan je verder bouwen van daar. Maar als dat niet het geval was, probeer je je het best voor te bereiden op de komende, nog steeds onzekere maanden. Gebruik deze tijd slim om kwalitatieve content te creëren om na corona sterk en voorbereid je contacten te kunnen opvolgen.Een belangrijke vraag die je jezelf misschien stelt, is: “Zijn e-mailmarketing en andere online marketinginspanningen nog nodig na COVID-19?”. Ja. Je stopt nooit met aan relaties te bouwen. De grote voordelen van meer mensen te bereiken op een gepersonaliseerde en snelle manier zullen je strategie beter doen werken.
Marketing gaat over relaties bouwen en dat kost tijd. Als je al contact hebt gehouden met je netwerk, is het belangrijk die relatie verder te blijven ontwikkelen. De tijd is gekomen dat men meer vrijheid zal krijgen, dus is het tijd je strategie zowel online als offline te doen werken. Hoe doe je dat?
Je online marketing ondersteunt je klanten om je winkel of website te bezoeken. Nu de wereld langzaamaan verandert en je je relaties wil versterken, is het belangrijk je online en offline strategieën op een lijn te krijgen.
Als je bijvoorbeeld je klanten warm maakte om terug naar de winkel te komen, zorg er dan voor dat je een mooi bord of welkomstgeschenk hebt wanneer je hen ontvangt. Eens je klanten je winkel terug verlaten, stuur ze dan een bedankingsmail voor hun terugkeer. Het is een eenvoudige manier om het momentum van online interactie ook offline mee te nemen, en daarna terug online in te zetten.
Als je je producten of diensten nog niet online inzette, is nu het ideale moment om dat te beginnen doen. Kijk naar alle restaurants die nu pas afhaalmenu’s aanbieden. Waarom blijf je dat niet doen eens je klanten terugkomen en in je restaurant mogen zitten? De kans is er dat we een nieuwe quarantaine moeten doorstaan voor er een vaccin is. Hoe spreid je dan de risico’s en zorg je ervoor dat mensen bij jou blijven komen?
Er zijn veel manier om je online en offline marketing te combineren. Het laat je niet enkel opvallen tegenover concurrenten, je doet het ook gemakkelijk met een lager budget.
Schenk aandacht aan de taal die je gebruikt
Let ervoor op niet te insinueren dat je product essentieel of noodzakelijk is.
Hoewel we grote fans zijn van onze eigen producten of diensten, of ze zelfs zien als een onmisbaar deel van het leven, is de nieuwe definitie van ‘essentieel’ veranderd.Wees creatief in hoe je product een andere nood kan vervullen.
Er bestaan meer dan ‘lente-essentials’ of ‘must-haves voor de zomer’. Mensen gaan op zoek naar menselijk contact, een tragere levensstijl en een gezelligere thuis, om maar enkele voorbeelden te noemen. Hoe kan jouw product of service hen laten voelen? Welke woorden gebruik je het best? Kan je hun dag of leven verbeteren op een of andere manier? Positiviteit is de sleutel.Balanceer je positiviteit.
Je wil positief overkomen, niet onwetend of naïef. Wees dus waakzaam over hoe je je positiviteit naar voren brengt.Kom niet over als een koude verkoper.
Wees voorzichtig met termen als ‘hamsteren’, zelfswanneer je geen toiletpapier verkoopt. Mensen zijn gevoelig aan gedrag in hun eigen voordeel op dit moment. Kijk naar de kritiek die Hubo kreeg over zijn kort lopende aanbiedingen vlak voor andere doe-het-zelfzaken mochten openen.Vermijd promotie op individuele producten die snel uitverkopen.
Producten promoten die niet op voorraad zijn, verspilt tijd en geld. Bovendien kan het je klant flink frustreren.Lanceer je veel nieuwe producten?
Verspreid de releases van nieuwe producten en de communicatie errond zodat je volgers iets hebben om naar uit te kijken.Herbekijk je afbeeldingen.
Afbeeldingen gebruiken waarop veel mensen samen zijn of van leuke familiebijeenkomsten zijn minder gepast op dit moment. Bezoekers merken het op, ook als jij er niet op let.Conclusie
Dit is een goed moment om dichter bij je klant te gaan staan en hun noden, moeilijkheden en interesses te leren kennen. De enige manier om dat te doen, is door hen vragen te stellen en met hen om te gaan. Kijk waar ze klikken en welke content werkt voor hen. Zorg ervoor dat je met hen in verbinding staat op creatieve en unieke manieren, en dat je je content aanpast aan je specifieke doelgroep.Wanneer was de laatste keer dat een bedrijf je vroeg hoe je je voelde? Je voelde je gewaardeerd en geapprecieerd. Spreek met je klanten, stel vragen, krijg feedback en gebruik je analyse voor toekomstige campagnes.
Klaar om Flexmail uit te proberen?
Ontwerp mails op maat van jouw behoeften, bereik je doelgroep en leer van de juiste resultaten.
Probeer het gratis