Wil je leads binnenhalen met je marketingcampagne, dan heb je een goede landingspagina nodig. Wij vertellen je hoe je de perfecte landingspagina online zet. Klaar voor?
Wat is een goede landingspagina?
Wie op het internet adverteert of marketingcampagnes uitwerkt, kan niet zonder een goede landingspagina. Die pagina is de plaats waar potentiële nieuwe klanten op terechtkomen, landen dus, eens ze jouw advertentie hebben open geklikt.Een landingspagina is niet exclusief gelinkt aan reclame. Evengoed heb je je abonnees enthousiast gekregen nadat ze jouw flitsende nieuwsbrief hebben gelezen, en klikken ze een stapje verder.
Tijd voor actie
Wie jouw landingspagina bezoekt, moet aangezet worden tot actie! De blabla heb je gehad, nu is het tijd voor boem boem. 😁 Denk aan een product verkopen, een promocode claimen, je nieuwste blogartikel lezen ...Op een landingspagina is het de bedoeling dat klanten overgaan tot een bepaalde actie.
In dit ander artikel, 'Wat is een landingspagina', hebben we het over de theorie achter landingspagina's.
Wat je hoe dan ook goed moet onthouden: dit soort pagina's focussen zich vaak rond één specifiek onderwerp of product. Om het niet ingewikkeld noch overweldigend te maken, zien landingspagina's er doorgaans op vlak van inhoud en lay-out eenvoudiger uit dan een homepage of productpagina.
Een perfecte landingspagina bevat meestal een duidelijke actieknop met een Call-To-Action (CTA). Dat is dé ultieme manier om je bezoekers aan te zetten tot actie.
Waar moet een landingspagina aan voldoen?
Ga je zelf een goede landingspagina maken? Dan is het belangrijk om te weten waaraan een goede landingspagina moet voldoen.Hoe groot of hoe klein, het zijn allemaal puzzelstukjes die de puzzel die jouw landingspagina is compleet maken! 't Is ook geen puzzel die je in no time legt, een goede landingspagina gaat veel verder dan de scherpste copy of de knapste lay-out.
Zorg voor ...
- een duidelijke waardepropositieEen landingspagina moet een duidelijke waardepropositie hebben waarvan je het aanbod klaar en duidelijk communiceert. Dit hangt onlosmakelijk samen met een 'belofte', de concrete belofte over wat een bezoeker krijgt als hij of zij ingaat op je aanbod.
Daarnaast benadrukt een landingspagina met een duidelijke waardepropositie de kenmerken, voordelen en vooral de unieke factoren van een bepaald aanbod. Het gaat hier om een uniek aspect, omdat het de eerste indruk is die leads krijgen van je product of service.
Hoe duidelijker en unieker je waardepropositie, hoe sneller klanten doorhebben wat jij te bieden hebt. "Amai, dat is de moeite", die indruk moet je loskrijgen. Als je nadenkt over de waardpropositie, analyseer je meestal ook de behoeften en zorgen van je doelgroep. Hoe kan jij het verschil maken met jouw aanbod? - een mooi ontwerpEen goede landingspagina maken wil zeggen dat je voor een mooi ontwerp zorgt. Je hebt een professionele lay-out nodig waarin visuele elementen zoals visuals en video's verwerkt zijn. Met een perfect ontwerp zet je jouw boodschap extra kracht bij.
- overtuigende inhoudWat is een goede landingspagina zonder sterke inhoud? 😉 Als je tekst en visuele elementen overtuigend overkomen, vinden bezoekers veel sneller wat ze zoeken.
Het is daarom belangrijk dat lezers de inhoud gemakkelijk kunnen scannen. Gebruik daarom opsommingstekens, witruimte, subtitels en korte alinea's.
Als je werk maakt van zowel overtuigende als boeiende content, zal je landingspagina een minder hoge bounce rate hebben. Je houdt de aandacht van je bezoeker veel langer vast. Vergeet dus niet om sterke titels, opvallende foto's en/of 'pakkende' klantenrecensies op je landingspagina te verwerken.
Dit kenmerk is uiteraard cruciaal om de waardepropositie van je pagina en product vorm te geven en kracht bij te zetten. - een duidelijke Call-To-ActionEen sterke landingspagina moet op het einde (het mag ook op een andere opvallende plaats!) afgesloten worden met een duidelijke Call-To-Action. Maak die knop klaar en duidelijk.
"Schrijf je vandaag nog in", "Koop het nu", 'Claim snel je kortingscode" ... Zulke zinnetjes zetten bezoekers aan tot de gewenste actie. - een mobielvriendelijke landingspaginaEen mobielvriendelijke landingspagina is belangrijk omdat steeds meer bezoekers online gaan via mobiele toestellen zoals smartphones en tablets.
Het is absoluut not done om een landingspagina te voorzien met onleesbare tekst of onhandige navigatie. Je bezoekers zullen veel sneller wegklikken, wat je marketing niet ten goede komt.
Door ervoor te zorgen dat een landingspagina mobielvriendelijk is, wordt de gebruikerservaring verbeterd, met als resultaat een hogere betrokkenheid en meer kans dat die belangrijke conversie plaatsvindt!Lees ook: hoe ziet de perfecte e-mail eruit?
Een krachtig converterende landingspagina bevat een duidelijke Call-To-Action.
Hoe maak je een landingspagina?
Wie goed opgelet heeft, weet het al: een goede landingspagina moet klanten aanzetten tot actie. Wel, over actie gesproken ... Tijd om zelf aan de slag te gaan! 😁Nu je weet welke elementen niet mogen ontbreken, kan je beginnen aan je eigen landingspagina.
Stap 1: analyseer je doelgroep
Eerst nadenken, dan pas creëren. Want vooraleer je een landingspagina op poten zet, moet je eerst nagaan wat de behoeften van jouw doelgroep zijn. Waar zijn ze naar opzoek? Op welke kanalen zijn ze actief?Door je doelgroep beter te begrijpen, kan je je landingspagina volledig afstemmen (van de inhoud tot en met het ontwerp) op wat jouw doelgroep nodig heeft.
Op die manier vergroot je de kans op het binnenhalen van conversies. In dit artikel, dat focust op contentstrategie, lees je trouwens meer over het bepalen van je doelgroep.
Een krachtige landingspagina heeft een duidelijk doel.
Stap 2: definieer je doel
Wat is een goede landingspagina zonder een duidelijke doelstelling? 😉 Hiermee bedoelen we dat je op voorhand moet definiëren wat je wilt bereiken met je landspagina. Alles hangt natuurlijk af van je marketingcampagne zelf.Hoogstwaarschijnlijk zal je bijvoorbeeld nieuwe leads willen verzamelen, de verkoop van een product boosten, abonnees op je nieuwsbrief binnenhalen ... Door dat doel uit te dokteren, kan je zowel de content als de lay-out hier volledig op afstemmen.
Op een landingspagina kan je een product of dienst in de kijker zetten.
Met een sterke doelstelling in het achterhoofd, concentreer je je op wat jouw landingspagina nodig heeft om het beoogde resultaat te behalen.
Achteraf kan je de conversies meten en met je eigen ogen zien of bezoekers de gewenste actie hebben ondernomen of niet.
Stap 3: aan de inhoud beginnen
Het is stilaan tijd om je landingspagina te vullen met inhoud. Hoewel content en lay-out onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, focus je toch beter eerst op de tekst.Wat op je pagina staat, moet direct aansluiten bij de doelgroep die jij voor ogen hebt. Interessante informatie om te geven, zijn onder andere de voordelen van het product en de unieke kenmerken.
Stel dat het je doel is om meer abonnees op je nieuwsbrief krijgen, kan je duidelijk maken welke promoties jouw nieuwsbrieven bevatten.
Maak die inhoud trouwens goed 'scanbaar'. Een scanbare tekst wil zeggen dat je voor voldoende witruimte en structuur zorgt. Denk ook aan opsommingstekens, tussentitels en korte alinea's.
Stap 4: voeg de Call-To-Action toe
"Hoe maak ik een landingspagina inclusief een sterke call-to-action?" Wel, door je CTA helder te formuleren, activerend te maken én naadloos te laten aansluiten bij je doelstellingen. Het helemaal afmaken doe je door een opvallende button te voorzien. 😀Stap 5: je landingspagina ontwerpen
Zorg voor de juiste balans tussen content en lay-out. Landingspagina's hebben over het algemeen een eenvoudige structuur met niet te veel afleiding. Zorg dat het ontwerp aansluit bij de huisstijl van je bedrijf en het dezelfde stijl heeft als de advertentie of campagne die gelinkt is aan de pagina.Internetgebruikers zijn visueel ingesteld, denk daarom goed na over welke betekenisvolle afbeeldingen en video's je eventueel wil tonen op de pagina. Staat er een klantencase (iets als een testimonial) op je pagina, dan kan je die kracht bijzetten door een video naar de case te integreren op je landingspagina.
Je kan A/B-testen instellen voor specifieke landingspagina's.
Stap 6: maak een A/B-test
Eens je landingspagina klaar is, kan je overwegen om een tweede versie van de pagina te maken. Daarmee kan je A/B-testen uitvoeren. Je kan experimenten met allerlei onderdelen van je pagina zoals titel, tekst, afbeeldingen, kleuren en CTA's.Via verschillende versies van de landingspagina kan je testen welke versie de beste conversieratio haalt.
Je landingspagina maken: enkele niet te missen tips!
Met deze tips voor een goede landingspagina laat je niets aan het toeval over. Scoren met die landingspagina!- Verwerk genoeg conversiegerichte elementen op de paginaEen goede Call-To-Action op je landingspagina is van cruciaal belang. Maar je kan ook andere conversiegerichte elementen toevoegen. Op een weliswaar subtiele manier moedig je bezoekers nog meer aan om actie te ondernemen.Testimonials zijn een goed voorbeeld van sociale bewijskracht.
Integreer bijvoorbeeld een formulier in je pagina of voeg 'sociaal bewijs' zoals reviews, klantencases en testimonials toe. Achter de schermen werk maken van een responsive design en een uitstekende gebruikerservaring, dragen ook bij aan meer conversies. - Landingspagina moet in lijn zijn met je advertentiesStel: gebruikers zien jouw advertentie, klikken en komen op jouw landingspagina terecht. Maar op je pagina krijgen ze plots compleet andere content te zien. Zo breng je je potentiële klanten in de war en zet je je geloofwaardigheid op het spel.
Zorg dus voor consistentie tussen je advertentie en je landingspagina. Als iemand op een advertentie klikt, heeft die persoon bepaalde verwachtingen. Die moet je inlossen, anders schiet je je doel voorbij. - Zorg voor optimale laadsnelheidWie geïnteresseerd is in jouw advertentie en op je landingspagina terechtkomt, moet onmiddellijk de juiste inhoud te zien krijgen. Hoe trager je website, hoe hoger je bounce rate (bezoekers die na het klikken meteen weer weg zijn). Laadsnelheid is dus cruciaal. Met deze tips maak je je website sneller.
- Bedenk een krachtige titelEen goede landingspagina heeft een krachtige, liefst opvallende, titel nodig. Bedenk dus een kop (titel) die de aandacht van bezoekers trekt.
Wek hun interesse om verder te lezen. Maakt jouw product het leven van je klant makkelijker? Loopt er een unieke actie? Het is hoe dan ook een slim idee om aandachtstrekkers in de titel te verwerken. - Bezoekers mogen niet afgeleid wordenJe nieuwste product met toeters en bellen aankondigen? Je bent enthousiast, we get it. Maar daar bestaan andere manieren voor: een blogartikel, campagne op sociale media ... Op je landingspagina hou je het maar beter duidelijk en clean. Voorkom afleidende elementen!
Je moet dus kritisch durven kijken naar je landingspagina. Of laat anderen er eens grondig naar kijken. Staat er niet te veel informatie op? Kon dat ontwerp niet beter? Is die CTA wel duidelijk genoeg?
Zodra je bezoekers afgeleid zijn, slinken jouw kansen op een conversie. Zet dus alstublieft een landingspagina online die logisch in elkaar zit, vlotjes leesbaar is en een professioneel ontwerp heeft.Wat doet een goede landingspagina eigenlijk?
Van deze landingspagina zijn wij fan 😀
Het zou best kunnen dat je opzoek bent naar wat inspiratie. Welke merken of organisaties hebben nu écht goede landingspagina's online staan, vraag je je af.Hieronder tonen we jou drie voorbeelden van landingspagina's waar we hier bij Flexmail fan van zijn. Stelen - uitsluitend met je ogen - is toegestaan!
Onderstaande landingspagina is gemaakt door Evervault en de topfavoriet van onze product manager.
De volgende landingspagina die niet mag ontbreken in dit lijstje is deze van Branch.
Tot slot zijn we ook fan van de landingspagina('s) van Zapier.
Gratis landingspagina's maken
Nu we toch bezig zijn: bij Flexmail gaan we nog een stapje verder om je te helpen! Je kan bij ons gratis landingspagina's ontwerpen die tiptop in orde zijn voor e-mailmarketing.Boost je conversies en producten via landing pages. Start met een template of bouw je eigen landingspagina's door het slepen van verschillende elementen en structuren. Toon precies die content die je bezoekers nodig hebben om tot actie over te gaan.
Klaar om Flexmail uit te proberen?
Ontwerp mails op maat van jouw behoeften, bereik je doelgroep en leer van de juiste resultaten.
Probeer het gratis