Om als nieuw merk door te breken in een al zeer competitieve markt heb je een goed verhaal en sterke marketing nodig. Lemme, het vitamine gummy merk van Kourtney Kardashian-Barker gaat al een tijdje viraal. Niet alleen door hun goede reviews, maar ook door hun opvallende marketing. Hun website en communicatie mengt productinformatie, storytelling, educatieve content en een nadruk op kwaliteit om zo een doorgaans saaie en droge sector op te schudden.
Vandaag duiken we samen met jou in hun e-mailmarketing om alle elementen uit te lichten die bijdragen aan hun conversies. En wat jij daarvan kan leren.
Ieder diertje zijn pleziertje. Je kan vinden wat je wil over de Kardashian-zusjes, maar ze weten als de beste hun reality-tv succes uit te spelen voor tal van nieuwe business ideeën. Dit artikel gaat dan ook niet over onze mening over reality series, de Kardashians, het nut van vitamines of de kwaliteit van Lemme-producten. Zie het als een onwetenschappelijk onderzoek naar de doeltreffendheid van e-mailmarketing 😊
Vandaag duiken we samen met jou in hun e-mailmarketing om alle elementen uit te lichten die bijdragen aan hun conversies. En wat jij daarvan kan leren.
Ieder diertje zijn pleziertje. Je kan vinden wat je wil over de Kardashian-zusjes, maar ze weten als de beste hun reality-tv succes uit te spelen voor tal van nieuwe business ideeën. Dit artikel gaat dan ook niet over onze mening over reality series, de Kardashians, het nut van vitamines of de kwaliteit van Lemme-producten. Zie het als een onwetenschappelijk onderzoek naar de doeltreffendheid van e-mailmarketing 😊
💡 Lees ook: Wat is e-mailmarketing en hoe werkt het?
Een opt-in formulier volgens de regels van de kunst
Om je contactendatabase gezond en je ratio’s op peil te houden heb je een gestage instroom van nieuwe contacten nodig. De makkelijkste manier om daarvoor te zorgen is door een opt-in formulier op je website te plaatsen.Simpel maar succesvol
Lemme grijpt hier goed terug naar alle best practices:- Zichtbaar op elke pagina, onderaan in de footer. Consumenten weten dat dat een logische plaats is om de nieuwsbrief terug te vinden. Soms is het goed om consistentie boven originaliteit te verkiezen.
- Laagdrempelige inschrijving. Geen lang formulier, Lemme vraagt enkel naar je e-mailadres. Passen ze personalisatie later toe, dan zal de segmentatie gebeuren op klikgedrag in de mails.
- Simpele, duidelijke copy met een kwinkslag. Ze alluderen naar het feit dat abonnees exclusieve aanbiedingen of sneak peeks krijgen (be first). Al kan je je afvragen of dat duidelijk is voor iedereen.
Wat wil je hier niet overnemen?
Na de inschrijving volgt er geen dubbel opt-in proces. Je bent onmiddellijk toegevoegd aan de database en ontvangt geen opt-in mail om je inschrijving te bevestigen. Niet alleen gaat dat in tegen de geest van de GDPR, het maakt je mailinglijst ook gevoelig voor vervuiling en zet je reputatie op het spel.Welkomstflow om nieuwe abonnees op te warmen
Je gloednieuwe abonnee was zo geïnteresseerd of geprikkeld door je website dat hij de moeite heeft gedaan om je opt-in formulier in te vullen. Ga je daar niet meteen iets mee doen, dan krijg je deze kans nooit meer terug.Vraag jezelf af wat een nieuwe abonnee met weinig tot geen achtergrondkennis van jou wil - of zou moeten - weten. Lemme gaat ook hier voor een gekende succesformule van opeenvolgende welkomstmails.
Dag 0: welkom meteen na de inschrijving
Een nieuwe Lemme ontvanger krijgt zijn eerste welkomstmail meteen na de inschrijving.Je kan hier meteen een pak info terugvinden:
- Ze vallen meteen in huis met een welkomstkorting, want de kans dat je interesse hebt is groot. Die korting komt zowel in de banner bovenaan als in de hero image terug. En onthou: het is veel gemakkelijker om opnieuw te verkopen aan tevreden klanten, dan om potentiële klanten te overtuigen. In die optiek is een welkomstcadeau altijd een goed idee.
- Dat Kourtney Kardashian hun co-founder/patroonheilige is, moet natuurlijk in de verf gezet worden. Dat zie je zowel bovenaan als in de mail terugkomen.
- Ze gaan ervan uit dat je Lemme nog niet goed kent. In drie afzonderlijke blokken worden de drie productcategorieën snel en beknopt weergegeven.
- Een belangrijke USP voor hen is het feit dat hun producten clean en vegan zouden zijn. Ook dat krijgt voldoende aandacht in de welkomstmail. Ook op alle andere kanalen trouwens. Zet in de verf wat jou onderscheidt van de rest van de markt.
💡 Lees ook: Hoe schrijf je een goede welkomstmail?
Er valt trouwens ook nog een pak te zeggen over strategische keuzes in de gebruikte templates. Hierop komen we verderop in dit artikel terug.
Dag 1: Meest gekozen producten in de spotlight
Na die eerste welkom laat Lemme je nog niet gaan. De volgende dag krijg je een nieuwe mail. Dit keer neigen ze al wat meer naar social proof en willen ze je verder in hun gamma laten duiken. Twijfel jij nog welke producten bij jou passen? Dan wil je misschien wel weten welke producten het meest gekozen worden door andere consumenten zoals jou.
Overtuigen via taalgebruik en USP’s
Op verschillende manieren wordt er met call to actions gespeeld om je naar de website te lokken. In de copy wordt er gespeeld met de belangrijkste USP’s en onderaan de mail staat er een knop om je naar die “science-backed” bewijzen te leiden. Al kom je toch overal de nodige disclaimers tegen.Let ook op de balans tussen echte afbeeldingen en tekst. De relatief weinige copy die wordt gebruikt is altijd zeer doordacht en de juiste woorden zijn gewikt en gewogen. De lijstjes met producteigenschappen voor elke soort vitamine trekken het oog en geven je snel en duidelijk de belangrijkste info.
Dag 2: Zelfde boodschap, andere focus
De volgende dag komt een nieuwe mail. Eigenlijk heeft deze exact dezelfde boodschap als de vorige, maar met een andere aanpak. Nog steeds dezelfde USP’s, nog steeds dezelfde producten, maar in plaats van in te spelen op ingrediënten en wetenschappelijke studies in de productbeschrijvingen, wordt er hier puur de nadruk gelegd op zichtbare of voelbare resultaten. Een ander merkbaar verschil is dat hier opnieuw de welkomstcode terugkomt, wat in de vorige mail niet het geval was.
Dag 3: Proberen binnenkoppen met social proof
Vertrouw jij geen brands, maar luister je eerder naar getuigenissen? Dan slaan ze je opnieuw met dezelfde producten om de oren, maar deze keer aan de hand van reviews. Zo proberen ze betrouwbaarheid op te bouwen en te profiteren van hun grote following op social media. Door testimonials in te zetten, voegen ze een laagje authenticiteit toe dat zeker kan bijdragen om conversies te stimuleren.
💡 Wanneer kiezen voor een welkomstmail of welkomstserie?
Maar hoe weet je nu hoe veel mails er nu geschikt zijn voor je welkomstflow? Dat is een vraag die eigenlijk enkel jij kan beantwoorden. Hoe complex is je product en hoe competitief is je markt? Wat vind je doelgroep belangrijk? Kan je hen iets geven (een korting of gratis content?) En met welke frequentie voelen zowel jij als je doelgroep zich comfortabel? Je gaat hierbij moeten testen en aan de hand van je campagnecijfers de ideale strategie voor jouw merk, product of dienst bepalen.De welkomstflow is hier nog niet gedaan. De dagen nadien bleef ik nieuwe mails ontvangen, telkens met een andere insteek. Omdat hieruit geen nieuwe lessen te trekken waren, hebben we ze voor de relevantie van dit artikel weggelaten.
Doordachte strategische keuzes, wikken en wegen in de template en gevatte copy
Laten we nu de structuur van hun template eens concreet onder de loep nemen. Lemme gaat heel ver in het doortrekken van hun branding. Uiteraard trekken ze de kleuren van de website door. Maar let ook eens op vormen.
Hun vitaminen zijn gummies (dus zacht), rond, en er wordt een spiraal gedrukt bovenop de vitamine. Diezelfde organische vormen komen ook overal doorheen hun branding terug. Zo zie je dat de randen van alle artikels en call to actions steeds afgrond worden.
Voor het afbakenen van het ene artikel van het andere wordt ook er een subtiele verwijzing naar die spiraal gebracht. Het moedigt ook aan tot scrollen.
Maar al die visuele elementen (gebogen lijntjes, spelen met speciale lettertypes, afbeeldingen die over randen heenlopen etc), betekenen ook dat de volledige mail helemaal uit afbeeldingen is opgebouwd.
Is een image-only nieuwsbrief een goede keuze (en waar moet je dan op letten)?
En dat brengt ons meteen bij het grootste nadeel. Worden afbeeldingen niet standaard gedownload in de e-mail client van je ontvanger, dan ziet hij in plaats van jouw mail gewoon een witte, lege pagina. De motivatie om afbeeldingen te downloaden moet dan al heel groot zijn. Anders verdwijnt jouw mail linea recta naar de vuilbak.Wat als ik toch per se mijn volledige mail wil opbouwen met afbeeldingen?
- Zorg dat je eerst zeker weet dat je doelpubliek daarmee om kan. Het grote voordeel is natuurlijk alle creatieve vrijheid die dat met zich meebrengt. Geen rekening houden met limitaties van email clients, spelen met animatie, tekst, lettertypes, layout. Doe dit echter alleen als je zeker weet dat jouw doelpubliek voornamelijk Gmail en Apple mail gebruikt. Anders wegen de voordelen niet op tegen de nadelen.
- Zorg dat je je grote afbeelding opknipt en aparte linken kan leggen. Ga je er toch voor, zorg dan wel dat elk artikel en elk belangrijk element afzonderlijk klikbaar is. Want 1 afbeelding betekent ook 1 link. Niks zo frustrerend als ergens op klikken en vervolgens niet terechtkomen op de pagina die jij verwacht.
💡 Bekijk ook de webinar: Alle e-maildesign tips en tricks die jouw lezer doen klikken
Je subject lines en preheaders verdienen genoeg aandacht
In de caption van de afbeeldingen hebben we voor elke mail het onderwerp en de preheader toegevoegd. Ook hier trekt Lemme storytelling door. Ze gaan voor korte subject lines die zo goed mogelijk de algemene boodschap van de mail proberen vatten. Daarbij houden ze het zo kort mogelijk en voegen ze waar mogelijk een relevante emoji toe. Allemaal om het oog van de ontvanger te trekken en hem te stimuleren om te openen.De preheader heeft evenveel aandacht gekregen en is vaak een antwoord of aanvulling op de vraag of boodschap in het onderwerp.
IJzersterk voorbeeld van gebruik van animated gifs
Doorheen hun verschillende mails worden animated gifs gebruikt om de boodschap extra kracht bij te zetten. Maar daarbij houden ze wel rekening met het feit dat niet elke e-mailclient dit ondersteunt. Je ziet dit terugkomen in de hero images (de grote afbeelding bovenaan) en de rollende banner balken bovenaan de mail.Die kleine bannertjes zijn trouwens ook een interessant element in hun marketing. Ze komen niet in elke template terug, maar worden ingezet voor specifieke boodschappen: een kortingscode, een nieuwe lancering, of beperkte voorraad bijvoorbeeld. Het bewegende beeld trekt de aandacht. En zelfs als de e-mailclient geen animated gifs ondersteunt, is het nog steeds duidelijk een banner.
💡 Wil je zelf ook graag met animated gifs werken?
Onthoud dan gewoon de vuistregel dat het allereerste frame van je gif zichtbaar zal zijn voor iedereen die geen animated gifs kan weergeven. Zorg dus dat je kernboodschap daarin vervat zit en geen nietszeggende dingen bevat.Doe je dit goed, dan zal het die ontvangers waarschijnlijk zelfs niet opvallen dat er eigenlijk iets ontbreekt (had jij het gemerkt in deze screenshots?)
Quirky copy, van productnamen tot email copy
Lemme gebruikt qua copy taalgebruik dat aansluit bij hun doelpubliek. Ze weten dat hun doelpubliek vooral digitaal leeft en gaat voor korte zinnen, mixt slang er handig tussen en gebruikt speelse of slim gevonden effecten in de copy van hun knoppen (hier ga je nooit een “lees meer” vinden). Toch weten ze dat speelse karakter vrij goed te mixen met serieuzere topics als voedingswaardes, vitaminen en wetenschappelijke termen. Je hoeft dus niet droog te zijn om serieus genomen te worden. Het belangrijkste is dat jij weet hoe jij doelpubliek spreekt - en aangesproken wil worden.💡 Bekijk ook de webinar: Meteen toepasbare copywriting tips voor e-mails die converteren
Make it FAB (features - advantages - benefits)
Een ding dat Lemme goed begrepen heeft, is dat consumenten niet getriggerd worden door eigenschappen alleen. Door het FAB principe te gebruiken kom je tot betere producteigenschappen. Dit is een tip die jij ook gemakkelijk zelf kan toepassen: probeer bij je volgende beschrijving zowel de features, advantages en benefits te beschrijven.- Features zijn de eigenschappen van je product of dienst.
- Advantage vertelt meer over hoe je product je klant gaat helpen.
- De benefits van je product vertelt dan weer meer over waarom dat zo belangrijk is voor je klant of hoe dat beter is dan andere concurrenten.
Het FAB principe zag je ook doorheen de verschillende welkomstmails - en zelfs in hun productnamen (Hallo Lemme Debloat) - terugkomen. En ze doen hetzelfde om hun loyalty programma te verkopen:
Word thought leader door ook educatieve content te verspreiden
Doorheen de mails worden ook educatieve tips, recepten en weetjes verspreid. Ook delen ze informatieve content over de voordelen van specifieke vitaminen en supplementen. Zo willen ze hun community ook aanmoedigen om een gezondere levensstijl na te streven. Iets wat ook in de filosofie past van Kourtney Kardashian en hen meteen wat extra credibiliteit bezorgt.In de volgende mail delen ze educatieve content, binden ze daar meteen een ondersteunend product aan vast én haken ze met hun content kalender in op Sleep awareness week.
💡 Gratis download: Download jouw exemplaar van de content kalender voor de meest originele inhakers.
Promoot restocks en nieuwe lanceringen naar je abonnees
Was een product een tijdje uitverkocht, of sta je op het punt om een nieuw product te lanceren, dan verdienen je bijhorende aankondigingen ook de nodige aandacht.In deze mail spelen ze in op FOMO bij hun lezers (je wilt toch niet opnieuw te laat zijn) en passen ze meteen weer een aantal best practices van hierboven toe:
- Back in stock rollende banner zodat je meteen weet waar het over gaat (moest het onderwerp nog niet duidelijk genoeg zijn).
- Een duidelijke, korte onderwerpregel met bijhorende preheader.
- Bewezen resultaten na 12 weken, met een uitgebreid overzicht van welke voordelen je allemaal zult ervaren.
- Genoeg social proof van anderen die het product al aankochten.
Wil je jouw e-mailmarketing ook een vitamineboost geven?
Dus, wat hebben we geleerd van Lemme's e-mailgame? Nou, ze rocken het met hun opt-in formulieren, welkomstflows en creatieve templates! Het FAB-principe? Ze zijn er meesters in! Het benutten van sociale bewijskracht, het aanbieden van exclusieve voordelen en het delen van educatieve content dragen allemaal bij aan het opbouwen van een loyale community rondom het merk.Hoewel deze aanpak werkt voor Lemme en je er vast en zeker best practices uit kan halen, is elk merk anders. Vertrek dus steeds van de behoeften en voorkeuren van je eigen doelgroep bij het ontwikkelen van een e-mailstrategie.
Dus, of je nu een start-up bent of een doorgewinterde marketeer, experimenteer en speel erop los, en wees vooral kritisch voor je eigen resultaten. 🚀
Klaar om Flexmail uit te proberen?
Ontwerp mails op maat van jouw behoeften, bereik je doelgroep en leer van de juiste resultaten.
Probeer het gratis