Onlangs hebben we een webinar gegeven over Zapier en de manier waarop je deze kan connecteren met Flexmail en je andere favoriete apps.
Heb je de webinar gemist? Geen zorgen, we geven je hier een handig overzicht én je kan de webinar ook herbekijken.
Heb je de webinar gemist? Geen zorgen, we geven je hier een handig overzicht én je kan de webinar ook herbekijken.
Wat is Zapier
Een veel voorkomende vraag bij ons is hoe je een connectie kan maken tussen Flexmail en een CRM systeem. Je kan hiervoor een API connectie maken, maar dit vraagt wat development werk én tijd en die mogelijkheid is er niet altijd.We zijn zelf dan ook heel enthousiast over Zapier. Met Zapier kan je namelijk heel eenvoudig en snel verbinding maken met meer dan 5000 apps. Zonder programmatiekennis kan je in slechts enkele klikken al je automatische acties opzetten.
Waarom zou je Zapier gebruiken
- Je kan al je verschillende programma’s met elkaar synchroniseren: Jouw contactdata is één van de belangrijkste dingen die je nodig hebt in je e-mailmarketing. Je wilt dan ook dat deze correct is én uiteraard overal hetzelfde is.
- Je verliest geen tijd met manuele handelingen: Maar laat Zapier het werk doen. Zo heb jij meer tijd over voor andere taken.
- Je maakt eenvoudige flows door een trigger en een actie in te stellen: Wanneer moet jouw flow getriggerd worden en welke actie moet hierop volgen.
- Er zijn geen programmeerkosten en geen developers nodig: Jij hebt alles zelf in de hand. Met slechts een aantal klikken automatiseer je heel veel taken.
Welke taken kan je automatiseren
De voordelen klinken veelbelovend, maar welke taken kan je nu concreet automatiseren? We geven je hier alvast enkele voorbeelden:- Leads en klanten berichten sturen
- Info verzenden naar je team over je contacten
- Data synchroniseren
- Afspraken, meetings en evenementen bijhouden
- ...
Een connectie maken tussen Zapier en Flexmail
Een Flexmail account en een Zapier account, dat is alles wat je nodig hebt om te starten. Nadien is het enkel nog een kwestie van de juiste zaps aan te maken.Een zap aanmaken doe je al in 2 simpele stappen.
- Geef aan wat de trigger moet zijn. Wanneer moet jouw zap opstarten? Denk bijvoorbeeld aan nieuwe contacten die toegevoegd worden aan je CRM of een contact dat ingeschreven heeft voor een bepaalde interesse.
- Zodra dit gebeurt, zal er een actie moeten volgen op deze trigger. Wat wil je dat er gebeurt op dat moment? Wil je dat een contact ingeschreven of bijgewerkt wordt? Je kan zelfs nog een stapje verder gaan en een welkomstflow laten opstarten wanneer een nieuw contact wordt toegevoegd.
Afhankelijk van welke app je wilt connecteren zijn er tal van mogelijkheden. Dit zorgt er niet alleen voor dat je data overal gesynchroniseerd is maar helpt je ook om beter te segmenteren en gerichtere campagnes te verzenden.
Triggers en acties
Elk platform dat zich aangesloten heeft bij Zapier heeft zijn eigen triggers en acties. We geven je hier alvast de opties die mogelijk zijn voor Flexmail.Mogelijke triggers die je kan instellen zijn vanuit Flexmail:
- Contact is toegevoegd
- Contact is bijgewerkt
- Contact heeft uitgeschreven uit een interesse
- Contact is uitgeschreven
- Contact heeft ingeschreven op een interesse
- Opt-in werd bevestigd
- Het contact toevoegen of bijwerken
- Het contact uitschrijven
- Het contact inschrijven op een interesse
- Het contact uitschrijven uit een interesse
- Het contact zoeken
- Het contact zoeken of aanmaken
En nu een concreet voorbeeld
Stel, je gebruikt Teamleader om al je contactdata in op te slaan. Vervolgens wil je een connectie maken met Flexmail om deze data ook te kunnen inzetten voor je e-mailmarketing. Je kan hiervoor een connectie maken via Zapier en eenvoudige zaps aanmaken.
Een voorbeeld van een mogelijke zap in deze connectie is bijvoorbeeld wanneer er in Teamleader een nieuw contact wordt toegevoegd. Je zap zorgt er dan voor dat het nieuwe contact ook toegevoegd wordt aan Flexmail. Bestaat het contact reeds in Flexmail, dan wordt deze bijgewerkt.
Omgekeerd kan het ook. Stel dat je op je website een opt-in formulier geplaatst hebt. Een contact schrijft zich hierop in en bevestigd de dubbele opt-in. Dit contact wil je natuurlijk ook in Teamleader krijgen. Met Zapier wordt dit automatisch gedaan. Je kan een zap aanmaken waarin je zegt dat wanneer een contact een opt-in bevestigt, er een nieuw contact aangemaakt wordt in Teamleader. Hiermee vermijd je manueel werk met importeren en exporteren en heb jij meer tijd over voor andere dingen.
Door je Teamleader data te koppelen met Flexmail kan je:
- Gepersonaliseerde e-mailcampagnes en automation flows opzetten met segmentatiegegevens uit Teamleader.
- Van zodra een deal gewonnen is, kan je upsell campagnes opzetten op basis van productgroep.
- Je bekijkt recente gegevens in elke app en houdt een up to data e-maillijst bij.
- Je vermijdt dubbele contacten.
- Je herstelt data silos tussen teams én vermijdt ze in de toekomst.
- Je marketing team kan je sales team optimaal ondersteunen om conversies te verbeteren.
Klaar om Flexmail uit te proberen?
Ontwerp mails op maat van jouw behoeften, bereik je doelgroep en leer van de juiste resultaten.
Probeer het gratis