Nieuwsbrieven zijn alomtegenwoordig. Iedereen wil zijn producten of advies aanbieden. Velen zijn braaf of missen persoonlijkheid. En daar komt dan ineens toch weer dat pareltje voorbij: met sterke content, een clean design, een leuke insteek waardoor het onmogelijk is om er afscheid van te nemen.
In welk groepje hoor jij thuis? In dit artikel delen we de meest voorkomende fouten die voorkomen dat een nieuwsbrief echt scoort. En nog belangrijker, hoe je ze kan fixen.
In welk groepje hoor jij thuis? In dit artikel delen we de meest voorkomende fouten die voorkomen dat een nieuwsbrief echt scoort. En nog belangrijker, hoe je ze kan fixen.
1. Je boodschap is niet duidelijk
Weet jij eigenlijk precies wat je wil bereiken met een specifieke mail? Als het antwoord nee is, dan kan je ook niet verwachten dat je contact het wel weet. Stel jezelf die vraag elke keer wanneer je een nieuwe mail opmaakt. Dat doel trek je meteen door naar de actie die je lezer moet nemen. En die actie vertaalt zich weer in je call to action.Wat moet je lezer nu eigenlijk doen met deze mail?Moet je lezer doorklikken naar een blogpost? Dan moet er een aantrekkelijke voorproever in je tekst staan met een duidelijke call to action naar dat artikel.
Moet je lezer een nieuw product ontdekken? Dan verkoop je dat product en link je door naar een duidelijke verkooppagina.
Er zijn eigenlijk twee manieren waarop merken deze fout maken.
Ofwel hebben ze geen echte call to actions erin staan, en stamelen ze wat basis info omdat ze bang zijn om te pusherig over te komen.
Ofwel hebben ze te veel call to actions. Neem je er links in op naar alle artikels die je ooit op het internet gepblucieerd hebt, dan weten mensen niet meer waar ze op moeten klikken. Dus klikken ze nergens. En wanneer je hen voldoende hebt opgezadeld met keuzestress, gaan ze jouw boodschap vergeten (want die was van in het begin al niet duidelijk).
Start vanuit je doel (en call to action - enkelvoud) en je gaat al snel betere resultaten zien.
Ofwel hebben ze te veel call to actions. Neem je er links in op naar alle artikels die je ooit op het internet gepblucieerd hebt, dan weten mensen niet meer waar ze op moeten klikken. Dus klikken ze nergens. En wanneer je hen voldoende hebt opgezadeld met keuzestress, gaan ze jouw boodschap vergeten (want die was van in het begin al niet duidelijk).
Start vanuit je doel (en call to action - enkelvoud) en je gaat al snel betere resultaten zien.
2. Je boodschap is wel duidelijk, maar gaat verloren in je design
Bij anderen zit de boodschap wel goed, maar kan je lezer er niet aan uit omdat je design je boodschap geen recht aan doet. Dat kan verschillende redenen hebben:- Je achtergrondkleur en tekstkleuren hebben te weinig contrast
- Er is geen duidelijk onderscheid tussen linken, tekst, titels en andere onderdelen
- Je wilt te veel vertellen op een te kleine ruimte
- Alles ziet er hetzelfde uit, je boodschap springt er niet uit.
- ….
De aandachtsspanne van de gemiddelde lezer is vandaag korter dan die van een goudvis. Binnen enkele seconden moet je lezer precies zien waar je mail over gaat.De aandachtsspanne van je lezer is beperkt. Dat betekent dat je boodschap binnen enkele seconden duidelijk moet zijn. Sta dus lang genoeg stil bij elk onderdeel en zorg dat je doel wordt uitgelicht.
Dat kan door bijvoorbeeld je promo in je afbeelding, titel, onderwerp en call to action te laten voorkomen. Daarnaast moet ook je promo code direct zichtbaar zijn.
Op zoek naar meer design tips?
In deze webinar gaan we dieper in op de verschillende onderdelen en hun positionering.
In deze webinar gaan we dieper in op de verschillende onderdelen en hun positionering.
3. Je doelgroep is niet specifiek genoeg
Is je content niet interessant voor je ontvanger, dan is de kans groot dat hij zich uitschrijft. Toch blijven tal van marketeers dezelfde generieke content sturen naar hun volledige database, in de hoop dat genoeg mensen het interessant zullen vinden.Zorg dat je bij het bepalen van je doel ook meteen de ideale doelgroep betrekt. Wie gaat jouw mail interessant vinden, en wat heb je nodig om die mensen te identificeren? Kan je dat achterhalen door klik- of aankoopgedrag in het verleden? Hoe lang ze al in je lijst zitten? Op basis van specifieke contacteigenschappen? Hebben ze zich op een specifieke pagina op je website ingeschreven, en wat vertelt je dat?
Door die doelgroepoefening op voorhand te maken (wie zit er in mijn lijst en wat hebben ze met elkaar gemeen) kan je ook in de andere richting werken. Zo werk je een strategie uit waarbij je specifiek content gaat creëren die een specifieke doelgroep echt interessant vindt. In plaats van als een marktkramer op het plein tegen jan en alleman te gaan schreeuwen wat jij per se wil vertellen.
Ben jij interessant, dan zal je dat ook zien aan je resultaten.
Benieuwd hoe Flexmail zelf haar doelgroepen en segmenten onderverdeelt?
In dit blogartikel werken we de volledige case voor je uit.
In dit blogartikel werken we de volledige case voor je uit.
4. Je schrijft niet als een mens
Soms lijkt het wel alsof er een robot uit het merklogo is komen kruipen en een nieuwsbrief is beginnen schrijven. Nochtans werken er in je bedrijf echte mensen. En dat zien we ook graag in je teksten terug. Stop dus met braaf (en saai) taalgebruik en breng terug wat kleur in je tekst. Hoe zou je je boodschap vertellen moest een van je contacten recht tegenover je ziten?Echt trouwe fans voelen zeker wel een connectie met een bedrijf of product, maar dat voelen ze nog sneller met echte mensen. Neem ownership over je nieuwsbrief en zorg dat mensen jou en je team leren kennen (of toch zeker hoe jullie met elkaar communiceren). Dus:
- Wees jezelf en toon jezelf bereikbaar en toegankelijk. Vermijd passief taalgebruik en draai niet rond de pot.
- Leef je in je lezer en speel in op zijn taalgebruik, noden of wensen.
- Denk aan je doel: wil je iets verkopen, in de markt zetten of aanleren? Zorg dan ook dat je schrijft om te overtuigen.
Op zoek naar meer schrijftips?
In deze webinar deelden we onze beste copywriting tips om snel toe te passen.
In deze webinar deelden we onze beste copywriting tips om snel toe te passen.
5. Je onderwerpregel verpest de boel
Staat je e-mail op punt dan? Dan moet je niet al je harde werk door het afvoerputje spoelen door er snel een onderwerpregel boven te plakken op het moment van uitsturen.Zie je onderwerpregel als de TL;DR van je e-mailHet opstellen van een sterk onderwerp is een kunst op zich. Doe je het goed genoeg? Dan kan je onderwerp zelfs voor conversies zorgen als hij ongeopend blijft.
“Enkel deze week alle jeans 20% korting” zegt alles wat je abonnee nodig heeft. Heeft hij nood aan een nieuwe jeans? Dan is de kans groot dat hij die week op eigen houtje naar je website zal surfen of fysieke winkel zal gaan.
Stop dus met “Nieuwsbrief juni 2023”. Schrijf 20 varianten van je onderwerpregel en blijf verfijnen tot je een knaller op je scherm hebt staan.
6. Je hebt je mail niet getest
Te vaak zien we mailtjes buitengaan met typfouten of andere kleine kemels. Op zich niet zo’n ramp, mensen gaan er niet door uitschrijven. Maar het ziet er wel slordig uit. Zwaardere fouten zijn echter links die verwijzen naar verkeerde pagina’s of simpelweg niet werken. Voorkom het risico dat je onprofessioneel overkomt door je mail uitvoerig te testen.Heb je de tijd? Laat dan een collega nakijken. Misschien ben je er zo op blindgestaard dat je schoonheidsfoutjes gewoon niet meer ziet.
Wil je je testing echter nog wat grondiger doen? Dan is AB testing een makkelijke manier om varianten uit te proberen en te experimenteren. Buikgevoel is één ding, maar echte resultaten zeggen een pak meer. Flexmail stuurt automatisch de winnende versie naar de resterende doelgroep.
7. Je trekt niet de juiste conclusies uit je resultaten
Jammer genoeg kijken veel marketeers niet verder dan hun open rates. Nochtans is er zo veel meer te leren uit de resultaten van je campagnes. Neem op regelmatige basis je voorbije campagnes onder de loep en vergelijk hun resultaten:- Welke doelgroep koos je?
- Welke content springt boven je gemiddeldes uit? In positieve en negatieve zin? En wat kan je daaruit leren?
- Neem je link map erbij om visueel een zicht te krijgen welke call to actions voor je lezers het meest opvallen.
- Heeft het eventuele aanpassen van frequentie een effect gehad? En wat vertelt je dat?
- ….
Wil je je graag meer verdiepen in je e-mail resultaten?
In dit artikel gaan we dieper in op de verschillende metrics en wat je ervan kan leren.
In dit artikel gaan we dieper in op de verschillende metrics en wat je ervan kan leren.
Iedereen wil zijn producten en advies aanbieden. Maar vaak missen nieuwsbrieven persoonlijkheid en karakter. Laat jouw nieuwsbrief ook opvallen in de inbox. Kies een duidelijke boodschap en call to action. Zorg dat je lezers zo goed als onmiddellijk doorhebben dat je mail van jou komt, en wat je hen wil vertellen. Deel je doelgroepen op en plan je content zorgvuldig in. Het is geen rocket science. Wees niet bang om te experimenteren en plaats je in de schoenen van de ontvanger. Magic happens outside the comfort zone!
Klaar om Flexmail uit te proberen?
Ontwerp mails op maat van jouw behoeften, bereik je doelgroep en leer van de juiste resultaten.
Probeer het gratis