Je contacten indelen in interesses is het halve werk. Maar hoe zet je ze nu strategisch in om de resultaten van je campagnes op te krikken?
Hieronder vind je vast inspiratie!
Hieronder vind je vast inspiratie!
1. Toon aangepaste product aanbevelingen
Weet je wat de interesses van je contacten zijn? Dan is het gemakkelijk om aparte content naar de juiste doelgroep te versturen. Een dierenarts of dierenwinkel moet geen mails met katten afbeeldingen gaan sturen naar hondeneigenaars.Idem wanneer je opleidingen of webinars aanbiedt. Jouw mails gaan beter scoren als je aanbevelingen ook effectief aansluiten bij het profiel van je lezer:
Wil je dit ook doen?
Bekijk je interesses dan kritisch, en vraag je af welke selectie van jouw aanbod nu werkelijk interessant is voor contacten binnen een specifieke interesse. Met andere woorden: voor welke trainingen (of andere producten) is de kans op een aankoop of inschrijving het grootst? Verleid hen dan met die selectie, in plaats van een wildgroei aan aanbiedingen. Weinig mensen doen de moeite om zelf op zoek te gaan naar iets specifieks.2. Heractiveer inactieve contacten
Je hebt vast wel contacten in je database zitten die in het verleden misschien wel gekocht hebben, maar over het algemeen niet zo actief zijn in je e-mails. Als je je interesses al indeelt op basis van hun interesses of activiteitsniveau, dan kan je contacten met een gebrek aan interesses met een campagne proberen te heractiveren.Neem bijvoorbeeld dit voorbeeld van Dropbox:
Onderwerpregel: 21 reasons to give Dropbox Paper another try
Wil je dit ook doen?
Segmenteer op contacten die voor geen enkele interesse zijn ingeschreven. Dit is een belangrijke groep, zeker als je enkel mailt op basis van die interesses.Benoem dan het feit dat je contact niet zo actief is. Zo maak je meteen je intenties duidelijk. Vraag je daarbij ook af wat je minder enthousiaste klanten graag van je zouden willen zien en verwerk dat in je copy. Weet je dat niet? Verwerk dan een enquête in je win back e-mail! Zo laat je zien dat je geïnteresseerd bent in hen en je content of aanbod wil aanpassen.
Heb je info over in het verleden aangekochte producten of bepaalde interesses waarop ze wel activiteit vertoonden? Richt je content dan op dat onderwerp.
3. Beloon actieve contacten
Beschik je over contacten in je database die geabonneerd zijn op veel van je content? Beloon hen dan voor dat enthousiasme. Dat kan via een leuke beloning.Wil je dit ook doen?
In je segmentatie heb je de mogelijkheid om te segmenteren op contacten die ingeschreven zijn voor al je interesses.Belicht in je content wat het precieze voordeel of de beloning is, zowel in afbeelding als in copy. Sluit af met een duidelijk zichtbare call to action en instructies over hoe ze die beloning kunnen innen.
4. Stuur aangepaste welkomstmails
Is er een betere manier om een nieuwe relatie goed te starten dan meteen je nieuwe connectie te vertroetelen? Via interesses kan je je welkomstmails nog beter afstemmen op je doelpubliek. Denk aan promo’s, interessante info, relevante starterspakketten en meer!Wil je dit ook doen?
Een welkomstflow is makkelijk op te zetten in Flexmail. Maar kijk zeker eens naar bovenstaand voorbeeld. Ze hebben een download gekozen die waarschijnlijk goed bij hun doelpubliek past, maar doen daarbij ook moeite om zo veel mogelijk lezers ook effectief de kit te laten downloaden. De opsomming van alle voordelen of lessen in de kit helpen je om je download te verkopen.5. Werk met alternatieve verjaardagen
Beschik je niet over de geboortedatum van je klanten voor het versturen van een promo? Misschien beschik je wel over andere interessante datums om “verjaardagen” te vieren. Denk aan de dag dat ze lid zijn geworden van je database of klant zijn geworden.Je aanbod of promo wordt natuurlijk nog interessanter als je het kan personaliseren met de interesse van je klant.
Zin in meer?
Gesegmenteerd mailen zorgt voor hogere conversies en betere resultaten. Maar alles begint natuurlijk bij een goede planning en een duidelijke strategie. Nog aan het twijfelen? In dit artikel vertellen we je graag meer over de meerwaarde en mogelijkheden van interesses. Al overtuigd? Dan laten we je graag zien hoe je kan starten met de implementatie van interesses voor jouw communicatie.Klaar om Flexmail uit te proberen?
Ontwerp mails op maat van jouw behoeften, bereik je doelgroep en leer van de juiste resultaten.
Probeer het gratis