Succesvolle e-mails bouwen is een kunst. Met onze tips in deze blog proberen we je elke keer iets nieuws te laten ontdekken. Maar naast het opstellen van een goede strategie, kunnen handige tools hier en daar jou het leven een pak gemakkelijker maken.
Hieronder vind je onze favoriete gratis of budgetvriendelijke tools terug voor een groot aantal verschillende taken, van organiseren tot schrijven en ontwerpen.
Hieronder vind je onze favoriete gratis of budgetvriendelijke tools terug voor een groot aantal verschillende taken, van organiseren tot schrijven en ontwerpen.
Werk organiseren en beter samenwerken
1. Notion
Een alleskunner waarmee je Word, Trello, to do lijstjes, agenda’s en planners kan vervangen. Het grootste voordeel - en nadeel - is dat je Notion volledig zelf kan inrichten. Wij gebruiken het zelf om content te schrijven (en er vooral samen aan te werken), blogartikels en mails te plannen in statussen en kalenders, meetingverslagen bij te houden en om research en projecten met elkaar te delen.
Wil je ermee experimenteren? Check dan zeker ook eens hun handige templates. Je kan gratis starten, en naarmate je meer teamleden of content verzamelt kan je overstappen naar het instappakket.
Content en design hulp
2. Reallygoodemails
Op zoek naar inspiratie? Voor elk nieuw project, nieuwe template of nieuw type e-mail die je wil versturen moet je zeker langs deze website passeren. Je vindt er tal van voorbeelden per type of sector. Ze hebben een bibliotheek van meer dan 10.000 sterke voorbeelden. Die hebben ze zelf verzameld of werden ingestuurd door volgers. Je vindt er ook enkele goede blogartikels terug.
3. Hemingway app
De Hemingway-app is gratis en superhandig om snel even je teksten door te jagen voor je ze afrondt. Hij benadrukt lange, complexe zinnen en veelvoorkomende fouten. Zie je een gele zin, verkort of splits hem dan. Is je markering rood? Dan is je zin zo ingewikkeld dat je lezers verdwalen in je bijzinnen. In het Engels krijg je daarnaast ook nog suggesties voor synoniemen en worden bijwoorden en passieve zinsstructuren ook aangeduid.
4. Grammarly
Een nog beter alternatief is Grammarly. Wel enkel toepasbaar voor Engelse teksten. De app en browser extensie zijn een toffe meerwaarde. Ga meteen voor de betalende versie. Het kost je meer, maar je krijgt er wel een pak handige features voor terug. Wordtune is ook een goed alternatief.
5. Canva
Onzeker over design, is Photoshop te ingewikkeld of wil je niet voor alles een designer moeten inschakelen? Dan is Canva een uitkomst. Je kan er gemakkelijk afbeeldingen, infographics, Powerpoint designs, social media afbeeldingen en andere materialen aanpassen. Je hebt er dus geen uitstekende grafische skills voor nodig.
6. Remove background
Dankzij AI kan je met deze handige app binnen enkele seconden de achtergrond van een afbeelding verwijderen. Zo kan je elke foto perfect bij de branding van je e-mail laten passen.
7. Giphy
Giphy is een Amerikaanse online database waarin je makkelijk allerlei korte geloopte video’s kan downloaden. Super om wat animatie aan je mail toe te voegen. Zorg wel dat het bij je brand past en hou er rekening mee dat sommige e-mail clients geen animated gifs ondersteunen.
Video en schermopname
8. Soapbox from Wistia
Een gratis webcam en scherm recorder van Wistia. Opnemen en bewerken doe je in dezelfde tool. Knip stukjes die je niet wil gebruiken en switch op specifieke momenten tussen jezelf, je scherm of een combinatie van beide. Ideaal voor korte how-to video’s.
Metrics voor nog meer reporting
9. Google Analytics
Voor de hand liggend, maar het mag niet in deze lijst ontbreken. Het is gratis en “makkelijk” in te stellen. Gebruik Google Analytics om het precieze aandeel aan e-mailcontacten in je bezoekers terug te vinden. Kijk daarbij specifiek ook naar pieken rond je verzendmomenten. Zelfs mensen die je mail niet openen kunnen door je onderwerp toch geprikkeld worden om rechtstreeks naar je website te surfen.
Daarnaast kan je conversiedoelen tracken, zoals ingevulde formulieren, aankopen of downloads.
10. Hotjar
Met je e-mail rapportering weet je al hoe goed je mails erin slagen om lezers naar je website te krijgen. Maar wat doen ze precies op je landing page? Hoe ver scrollen ze? Hoe ziet de rest van hun reis eruit? Het is de moeite om daar ook meer inzicht in te krijgen.
Afleverbaarheid van je e-mails controleren
11. Mail-tester
Wil je jouw “spamgehalte” eens testen? Jaag je mail dan even door mailtester. Je stuurt je campagne naar een voor jou gegenereerd e-mailadres en klikt op submit. Je ontvangt een score op 10 met daaronder alle elementen die getest werden, en hoe je erop scoorde. Ze bekijken de inhoud van je bericht, je mailserver, versturend IP-adres, … En geven je een gedetailleerd rapport op wat goed is ingesteld - en wat niet. Je resultaat blijft 7 dagen gratis beschikbaar.
Wil jij Flexmail nog beter gebruiken?
Check dan zeker ook nog even onze masterclass. Want tools zijn maar zo sterk als hoe jij ze inzet. In deze reeks van 5 lessen leer je alles om een duurzame strategie op te zetten, gebaseerd op engagement van je lezers.Ontdek de gratis Flexmail masterclass
Klaar om Flexmail uit te proberen?
Ontwerp mails op maat van jouw behoeften, bereik je doelgroep en leer van de juiste resultaten.
Probeer het gratis