De aandacht van je lezers is vluchtig. Daarom focussen we hier ook zo vaak op relevantie, gesegmenteerd mailen, zorgen dat je content aansluit bij je doelgroep. Maar als je dat allemaal gedaan hebt, hoe zorg je er dan voor dat de tekst in je mail je lezer meteen bij de kraag grijpt en hem naar binnen trekt?
{" "}
1. Vat de kern meteen samen
Of nog beter gezegd: Bottom Line Up Front (BLUF). Deze tip haalden we van een voormalige medewerker van de Amerikaanse president, en kan je - naast presidentiële briefings- gebruiken voor elk stuk tekst dat je moet schrijven.De titel (5-7 woorden) en de eerste zin (2-3 regels) zouden ALLE INFORMATIE moeten bevatten om je probleem, promo of boodschap te begrijpen en een beslissing te kunnen maken
En die beslissing kan zijn om in te gaan op een aanbod, deel te nemen aan een cursus, of de rest van je mail te lezen.
2. Denk goed na over je woordkeuze
Meteen aansluitend: sommige woorden zijn saai of voegen niks toe aan de boodschap. Of hebben een negatieve bijklank. Lees je eerste zinnen opnieuw en stel jezelf de vraag: “Wat zeg ik hier nu eigenlijk?” En kan ik dat ook korter of spannender zeggen.Kom binnen met een knal. Vertel verhalen. Goede verhalen. Schrap woorden die niets toevoegen. Werk vanuit een conversatie, zodat je tekst niet stijf of formeel overkomt. Gebruik actieve werkwoorden.
Op zoek naar meer specifieke copywriting tips en voorbeelden? Check dan zeker de replay van onze copywriting webinar.
3. Hou het simpel en denk na over formatting
Gehaaste lezers moeten je mail kunnen skimmen en toch de belangrijkste informatie verwerkt hebben. Dat doe je door moeilijke woorden achterwege te laten. Lange en korte zinnen af te wisselen en er geen kleurboek van te maken.Als je specifieke woorden of zinsdelen wil benadrukken (goed idee!) dan zet je ze in het vet, en die stijl trek je door doorheen de mail. Bullets zijn een goede manier om specifieke punten te benadrukken. Maak ook liberaal gebruik van witruimte.
4. Stop genoeg “jij” in je teksten
En dan bedoel ik niet jouw persoonlijkheid. Hoewel we dat natuurlijk ook voldoende willen. Ik heb het hier letterlijk over het woord “jij”. Wissel dat af met de voornaam van je lezer. En doe dat meteen ook in je onderwerpregel.5. Altijd een call to action
Geef je lezer iets te doen - zelfs als je niet onmiddellijk iets probeert te verkopen:- Check deze podcast die ik graag luister
- Volg je ons al op Instagram?
- Klik op reply en laat me weten hoe …
- Wat is jouw grootste nood bij …?
- Heb je hier vragen over? Check dan zeker eens …
6. Stop met indekken
Soms wil je een controversieel standpunt inleiden of een suggestie doen. Dergelijke zinnen beginnen dan met: "Ik denk dat we …” of “Ik heb het gevoel dat …” of “Het zou geweldig zijn als …” Al deze zinnen zijn vormen van indekken - ze ondermijnen wat je eigenlijk wil zeggen.Dat inkleden maakt je uitspraken minder direct, en soms voelt dat beleefder, vooral als je onenigheid of kritiek uit. Als je ongelijk blijkt te hebben, nou, het was gewoon een willekeurige gedachte die je had …
Wat er op dat moment gebeurt aan de kant van je lezer? Al dat indekken komt onzeker over. Schrap je inleidingen en kom meteen to do point. Dat is veel overtuigender.
7. Stel vragen
Vragen breken je tekst op en zijn een leuke manier om van een topic of alinea over te schakelen naar een ander. Maar daarnaast hebben ze nog een interessant neveneffect: bijna automatisch zal je lezer in zijn hoofd die vraag gaan beantwoorden, of er op zijn minst even bij stilstaan.Op die manier wakker je je lezer’s kritisch denkvermogen op, plant je een zaadje of leid je hem rechtstreeks naar jouw antwoord.
Heb je bovendien je stelling en argumenten erboven goed opgebouwd, dan komt je lezer meestal zelf tot het juiste antwoord - het ultieme doel van overtuigend schrijven.
8. Herhaal je belangrijkste argumenten
Mensen hebben herhaling nodig voor een boodschap effectief blijft hangen. Hanteer dat principe dan ook doorheen je reminder mails en sales opvolging. Je wil dat je lezers weten waarom jij de beste partner voor hen bent. Zeker als je dat kan opbouwen met genoeg bewijs.9. Weet wat je verkoopt
Waarom kopen mensen jouw product eigenlijk? En dan gaat het niet over producteigenschappen: Welk probleem proberen ze op te lossen? Waarom twijfelen ze? Welke alternatieven hebben ze bekeken?10. Optimaliseer je onderwerp voor opens
Elk stukje tekst heeft een doel. Bedenk voor elk onderwerp hoe je zo goed en kort mogelijk kan overbrengen waar je mail over gaat. Ook daar wil je opvallen: geef niet alles weg, wek nieuwsgierigheid op, personaliseer en speel met emoji’s.11. Intro’s en titels herhaal je niet
Maak optimaal gebruik van elke blok tekst en schrijf ze apart. Je onderwerpregel is dus niet hetzelfde als je titel, en de inleiding van je artikel is niet exact hetzelfde als de promo tekst in je mail. Als je een ontvanger zo ver hebt gekregen om op je call to action te klikken, dan wil je niet dat hij aan het begin van je blogartikel denkt: “Oh dit heb ik al gelezen” en maar wegklikt.Klaar om Flexmail uit te proberen?
Ontwerp mails op maat van jouw behoeften, bereik je doelgroep en leer van de juiste resultaten.
Probeer het gratis